H «ΠΕΤΑΛΟΥΔΑ» χοροπήδησε για πρώτη φορά γύρω στα 1990 λίγο πριν από την εποχή των υπολογιστών μεγάλων ταχυτήτων. Ένας - όχι ιδιαίτερα γνωστός μέχρι τότε - μετεωρολόγος, ο Έντουαρντ Λόρεντζ τσεκάρισε ένα απλό μοντέλο πρόβλεψης του καιρού. Το μοντέλο είχε τρία είδη δεδομένων (άνεμο, πίεση και θερμοκρασία) σε τρεις εξισώσεις συζευγμένες μεταξύ τους, με τρόπο ώστε τα αποτελέσματα μίας εξίσωσης να εισάγονται στις επόμενες (ως μη επεξεργασμένα δεδομένα). Ο Λόρεντζ μόλις είχε ολοκληρώσει έναν μακροσκελή υπολογισμό και ετοιμαζόταν να ελέγξει εκ νέου τα αποτελέσματά του.
Διαβάστε ολόκληρο το αρθρο εδω
Η Μικρή Χώρα στο Σκοτάδι
Πριν από 1 χρόνια
17 σχόλια:
Εμένα όλο αυτό μου θυμίζει μια παλιά ζωγραφιά, από τον κατηχητικό μου βίο:
Ένα παιδί αραδιάζει μηδενικά στον πίνακα, κι ένας άγγελος προτάσει των μηδενικών την μονάδα.
Μια διόρθωση... Το συναπάντημα του Lorez με την πεταλούδα του έγινε στις αρχές της δεκαετίας του 1960. Γύρω στα 1990, η πεταλούδα του Lorenz ήταν ήδη κτήμα κάθε μεταπτυχιακού στα μη-γραμμικά... Kαι δεν ήταν πριν την εποχή των υπολογιστών μεγάλων ταχυτήτων: η Cray έβγαζε υπερυπολογιστές από την δεκατεία του 1970 (ήταν 50 φορές πιο αργοί από τον υπολογιστή από όπου σας γράφω, αλλά έκανε 8 εκατομμύρια δολάρια!)
Αγαπητε talos ζητω συγγνωμη,θα υπάρχει σχετική διόρθωση και το ερχόμενο σαββατο:Τελικά ο "δαιμων" υπάρχει...Σας διαβεβαιώ.Ειδα τη σελίδα τρείς φορές π΄ριν πάει τυπογραφείο ειδα αλλα λάθη αυτο δεν...
Προς Αλκιβιάδη:Ευχαριστω για την περιποίηση ,χαζεψα και το blog σας.Ξερετε να κτιζετε.
Κανένα πρόβλημα... ξύπνησε ο φυσικός μέσα μου που δεν αφήνει κάτι τέτοια να πέσουν κάτω. Κατά τα άλλα είναι μια χαρά άρθρο...
Speak English, Brother! I barely spell the Greek letters, let alone the meaning of words...
πολύ καλό!
να σταθώ για μία στιγμή στην ειρωνία του να ονομάζουμε "δημοκρατία του καλού καιρού" την περίοδο κατά την οποία ο (υπερβολικά) καλός καιρός θα μετατραπεί από παντεσπάνι σε ψωμί και πλέον θα περάσουμε σε φάση κρίσης λόγω λιακάδας?
το οποίο μου θυμίζει ότι:΄
το περιβάλλον και οι κλιματολογικές αλλαγές δεν είναι "προϊόντα πολυτελείας" - κάθε άλλο. Είναι ζητήματα επιβίωσης πολύ πιο σημαντικά από την μερική ανεργία, ακόμα και τους πολέμους.
Τώρα, πιθανώς να έχουν δίκιο αυτοί που υποστηρίζουν ότι η _συνειδητοποίηση_ και η _προβολή_ αυτών των προβλημάτων εκλογικά και πολιτισμικά είναι πιο έντονη όταν δεν απειλείται η ευμάρεια μας (και αυτό πάλι σχετικό είναι, δεδομένου ότι η ψαλίδες συνεχίζουν να ανοίγουν κλπ).
Αλλά υπάρχει κάτι που το βρίσκω από επιστημονικά απαράδεκτο μέχρι προσωπικά προσβλητικό (και εννοείται ότι δεν υπάρχει μομφή προς εσένα, Τάκη, ή προς την αγαπητή Βασιλική, αλλά σίγουρα υπάρχει μομφή εναντίον του R. Inglehart και όσων υποστηρίζουν ότι το identity politics (π.χ. δικαιώματα ομοφυλοφίλων κλπ) είναι μεταπολεμικές πολυτέλειες:
ο αγώνας για την ισότητα (είτε των τάξεων, είτε των γυναικών, είτε των μαύρων, είτε των gay - με αυτή τη σειρά) δεν είναι μεταπολεμικό φαινόμενο, όπως πολλοί "επιτυχημένοι" ακαδημαϊκοί υποστηρίζουν (για τους δικούς τους λόγους - βλ. τους βγαίνουν οι αριθμοί στις κομπογιαννίτικες στατιστικές που κάνουν συκρίνοντας πορτοκάλια με πέπλα).
Είναι προιόν του διαφωτισμού και απλώς εξελίσσεται.
Όσο για τον καιρό και το περιβάλλον, όταν θα φτάσουμε να έχουμε 35 βαθμούς στην Αγγλία και -5 στην Ελλάδα τότε νομίζω ότι θα αλλάξουν οι συσχετισμοί 'σημαντικού' και 'μη σημαντικού' πολιτικά. Απλώς τότε θα είναι πολύ αργά...
Υπαρχει ενδεχομενο η πεταλουδα του Lorez να συνδεεται με το φαινομενο "Χερι-Χερι"(συνδεση αιτιου-αιτιατου) δηλ.αυτα που συμβαινουν απο τα Τεμπη και πανω,ιδιετερα δε στην "ερωτικη πολη", να οφειλονται στον...κακο τους τον καιρο? ΑΣ
Roman αλλαξες φωτό;Καλύτερη μου φαινεται,πιο "θερμοκηπιακή".Ετοιμο σε βρίσκω για ακραία καιρικά φαινόμενα...
Φιλε ΑΣ(μου το επιτρέπετε αραγε;)δεν το κατανοώ...Μιλάτε για την πόλη με το μυδοπίλαφο και την χαμηλή οροφή;Πονεμένη ιστορία.'Η οχι;
Πάντως δεν ξεκολλάω απο τη συζήτηση σας με την ανωνυμη στο προηγούμενο αρθρο...Αν ζούσε ο Καραπαναγιώτης θα ηταν ο φανατικότερος αναγνωστης σας.
Και ενα (ειμαι σιγουρος,οχι τελευταίο) παράπονο(τι να κάνω,το παλεύω αλλά ειμαι παραπονιάρης):Η γνωμη σας για το περιγραφόμενο "Χάος";
1)Δεν το επιτρεπω.2)Ο Καραπαναγιωτης ΖΕΙ (ειστε η συνεχεια του).3)Η συζητηση μου με την ανωνυμη ειναι μια πνευματικη περιπετεια/δοκιμασια (κατι σαν μπουγατσα με τυρι).4)Η γνωμη μου για το χαος(ασκηση):Η ανωνυμη θα μπορουσε (λογικα)να εμπεριεχεται στην "ερωτικη πολη"(φυσικα ως αντιθετο της). ΑΣ
Τάκη, ακριβώς! ετοιμάζομαι να πάω για μπάνιο στη νέα πλαζ ...στην Πάρνηθα!!
ΥΓ. Ο Λαβλοκ στα νέα του ITV (συνέντευξη από το σπίτι του)- το θερμοκήπιο πρώτο θέμα στα κανάλια και τις εφημερίδες χτες, αρχίσανε τα σενάρια Αποκάλυψης - να ετοιμάσουμε καταφύγια, νέα μέσα μεταφοράς, και μετακόμιση του κόσμου μακριά απο το Λονδίνο το οποίο θα πλημμυρίσει!
σκέψου τι έχει να γίνει στα ελληνικά νησια...
"Η μονη βεβαιοτητα αφορα την αβεβαιοτητα για τις προβλεψεις" Χα! Μην ειστε και τοσο σιγουρος."Το να προβλεψουμε το αποτελεσμα γνωριζοντας το αρχικο αιτιο ειναι αδυνατο".Ενοειται οτι το "αδυνατο" ισχυει μεχρι να παρουνε μπροστα οι...δυναμεις καθοτι το εν λογω δεν εμπεριεχεται στο (ολοενα και διευρινομενο) ανθρωπινο γνωστικο πεδιο την δεδομενη χρονικη στιγμη.Εξ΄ου και το...χαος. Το Χαος ειναι ενας μυθος,μια ανθρωπινη επινοηση,μια θεολογικη δοξασια των "τεχνικων της σκεψης". Στην ουσια προκειται για ενα "αχανες" δυκτιο εξισωσεων με διαρκως μεταβαλομενους συντελεστες,ενα συνεχως εξελισομενο συστημα επι την βαση μιας σειρας κανονων που για να μπορεσει να κανει σωστα τη δουλεια του λειτουργει περα απο το οριο της ανθρωπινης αντιληπτικοτητας. Αλλωςτε το ΟΛΟΝ ως συστημα ουτε ανθρωπομετρικο ουτε,πολυ περισοτερο,ανθρωποκεντρικο ειναι.Ουδεν μεμπτον,ουδεν επιληψιμον. Αντιθετως το Χαος εντοπιζεται στο ανθρωποσυμπαν,προσμετραται δε ως ανθρωπινο βιωμα,ως ατομικη και κοινωνικη εμπειρια.H ΔHMOKΡATIA TOY KAIROY αφορα το φαινομενο της επιδραση του κλιματολογικου περιβαλοντος στην ενεγοποιηση του αρχαιτυπου βιολογικου μηχανισμου με την βοηθεια της ιστορικης του μνημης (γονιδιακη πληροφορια)και με αποτελεσμα την αυξομειωση του θυμοειδους αναλογως των συνθηκων. Τα ερεθισματα (καιρικες,κληματολογικες κλπ συνθηκες) μεταφερονται μεσω των αισθησεων στον εγγεφαλο προς επεξεργασια απο την οποια παραγονται τα συναισθηματα,δινονται οι εντολες κλπ.Στην περιπτωση διογκωμενου θυμικου αυτο παρεμβαλεται ως παραμορφωτικο φιλτρο μεταξυ αισθησεων και εγκεφαλου αλιωνοντας τα στοιχεια με αποτελεσμα ο εγκεφαλος μην μπορει να κανει σωστα τη δουλεια του(νοητικη δυσλειτουργεια).Προκειται για την κυριαρχια του ψυχισμου (ψυχοκρατια) επι της νοησης (αντ. νοησιαρχιας). Το φαινομενο υποκειται στην παρατηρηση: Στη Θεσαλονικη λχ που ειναι πολυ "ερωτικη πολη" και κανει πολυ...ερωτα κανει επισης και πολυ καρατζαφερη,ψωμιαδη και παπαθεμελη. Στην Κρητη που ειναι πολυ υπεριφανο νησι και κανει πολυ υπεριφανεια κανει επισης και πολυ μαρκογιαννακη,ξεκουκουλοτακη και put the goat down, κ.ο.κ. Εχει παντως σημαντικη αξια η διαπιστωση πως η ελαχιστοποιηση του Θυμωειδους Εγω και η αντιστοιχη αυξηση της νοητικης λειτουγειας συδεεται αιτωδως με την υφεση των ακραιων κοινωνικων και καιρικων φαινομενων (παραδειγμα η επιδεινωση της προσφατης καιρικη μεταβολης λογω διογκωμενου τηλεοπτικου θυμικου). ΑΣ
Το σχόλιο του Roman είναι καίριο. Δεν υπάρχουν θέματα "πρώτης" και "δεύτερης τάξης", όσο κιαν οι μαρξιστές από τη μια και οι μεταμοντέρνοι από την άλλη επιμένουν οι μεν στην παντονινή ύπαρξη της σχετικής ιεράρχισης οι δε στην ανατροπή της το '70 μια για πάντα. Τα θέματα είναι θέματα και στις πιο άγριες εποχής της ύφεσης εκλογές κρίθηκαν από τα λεγόμενα δεύτερα θέματα (βλ.Ιταλία την περίοδο νομιμοποίησης της άμβλωσης, νομίζω 1978, Γερμανία 2002 με 5 εκατ. ανέργους και νίκη Σοσιαλδ. λόγω πλημμυρών). Αλλά και το αντίθετο· σε περιόδους με ανάπτυξη κυβερνώντες έχασαν γιατί τους ξεφύτρωσε ένα θεματάκι δεύτερης τάξης (π.χ. Σημίτης -λέμε τώρα- την πάτησε από κάτι ταυτότητες και έναν Χριστόδουλο - αυτό δεν είναι πάντως και τόσο πλάκα)
υπάρχει φιλε ανωνυμε πάλι ενα πρόβλημα και σε διαβάζω μονο οταν πάω να καταχωρήσω νέο κείμενο.Μου φαίνεται οτι και ο ψηφιακός καπιταλισμός ...
μήπως να κάνουμε παράπονο στη Vodafone?
:-)
http://gerodimos.blogspot.com/2006/02/voda-gate-update-mapping-phonetapping.html
Ερχομαι να υπερθεματισω επι του προηγουμενου σχολιου μου επικαλουμενος τον Baron de Montesquieu (1687-1755) της γνωστης σχολης των λεγομενων "εγκυκλοπαιδιστων και οικονομολογων" ο οποιος,ως γνωστον, επεδρασε βαθυτατα τοσο στην Γαλλικη οσο και στην Αμερικανικη επανασταση.Ο εν λογω συναδελφος λοιπον ο οποιος ανελυσε την σημασια των γεωγραφικων συνθηκων στη ζωη των κοινωνιων,αφου...."μελετησε πειραματικα σε χαμηλη θερμοκρασια την συμπεριφορα της γλωσσας,παρατηρησε οτι οι γευστικοι καλυκες ηταν μικροτεροι και λιγοτερο ευαισθητοι στο κρυο παρα στο ζεστο περιβαλον,εβγαλε το συμπερασμα οτι οι ανθρωποι στα θερμα κλιματα αισθανονται τα πραγματα με περισσοτερο παθος παρα εκεινοι που ζουνε σε χωρες ψυχρες". Εξ αυτου οδηγηθηκε στο συμπερασμα οτι..."αυτοι των θερμων κλιματων δεν ειναι ικανοι για αυτοελεγχο. Κατα συνεπεια ο αυστηρος δεσποτισμος ειναι το προσφοροτερο πολιτευμα γιαυτους τους λαους,ενω οι βορειοι ευρωπαιοι αξιζουν καποια στοιχεια δημοκρατιας.Επισκεπτομενος ο Μοντεσκιέ την Αγγλια θεωρησε οτι βρηκε το υποδειγμα πολιτευματος που αναζητουσε,εθιμικα διαμορφωμενο συνταγματικο πολιτευμα με αλληλοελεγχομενες ανεξαρτητες εξουσιες-βουλη,κυβερνηση,δικαστες,συνταγματικο βασιλια-για καλυτερη προστασια των ελευθεριων του πολιτη" (Πηγη:Denis Richard). Κατοπιν αυτων νομιζω οτι απενοχοποιουμαι για τις οποιες αποψεις αποψεις μου (ως ταπεινος εργαλειοδοτης του συγχρονου ΦΩΤΑΔΙΣΜΟΥ,απλως τη δουλεια μου εκανα). ΑΣ
μια διόρθωση σχετικά με τον "Γάλλο" ναύαρχο...
Την κλίμακα Μπωφόρ επινόησε/πρότεινε ο ΒΡΕΤΑΝΟΣ ναύαρχος Σερ Φράνσις Μπώφορτ (Sir Francis Beaufort). Τώρα, γιατί την ομώνυμη κλίμακα την τονίζουμε στη λήγουσα δεν το γνωρίζω αλλά η εθνικότητα του ναυάρχου δεν είναι αμφισβητήσιμη :)
καλο αρθρο αλλα εχω μια παρατηρηση: να πιστευουμε οτι η θεωρια του χαους εφαρμοζεται στην συμπεριφορα των κοινωνιων ειναι αυθαιρετο. Δεν ειναι ολ ατα πολυπλοκα συστηματα απαραιτητα χαοτικα.
Ισα ισα εχουμε αρκετες ενδειξεις οτι οι ανθρωπινες κοινωνιες σε μερικα βασικα σημεια συμπεριφορας αντιδρουν αρκετα προβλεψιμα, οπως εχουν δειξει αρκετα πειραματα και ολη η οικονομετρικη βιβλιογραφια. Μαλιστα το "θαυμα" ειναι οτι ενω η συμπεριφορα ενος ατομου δεν ειναι προβλεψιμη, η ομαδικη συμπεριφορα μιας κοινωνιας συνηθως ειναι!
Αυτο εχει να κανει με το οτι, στην γλωσσα της θεωριας παιγνιου, οι ανθρωποι μπορει να παιζουν μικτες στρατηγικες (δηλαδη να επιλεγουν κατα τυχη) αλλα στις ομαδες ανθρωπων η συνολικη συμπεριφορα προβλεπεται καλα χαρη στην θεωρια μεγαλων αριθμων...
Δημοσίευση σχολίου