Τετάρτη, Ιανουαρίου 31, 2007

Ιστορία και αμαρτίες

Υπήρξε αραγε πόλεμος μεταξυ κρατών χωρίς την επίκκληση στην Ιστορία; Στην «ιστορία» όπως η κάθε πλευρά την ερμήνευε ή και την κατασκεύαζε;
Και ηταν ή όχι αυτά τα «αντικειμενικά ιστορικά γεγονότα»- που η κάθε πλευρα φωτιζε όπως τη συνέφερε- η νομιμοποιητική πράξη της χειρότερης βίας;
Αυτή η πολύ συνηθισμένη και τόσο ξεπερασμένη πλέον χρήση της Ιστορίας είναι το πραγματικό θέμα του διαλόγου που ανοίγουν στην ελληνική κοινωνία τα νεα βιβλία ιστορίας.Κι αυτό τον διάλογο προσπαθούν εξαρχης να κλείσουν οι πολέμιοι τους.
Η τάση για αναθεώρηση της ιστορίας –της κυρίαρχης εκδοχής για την ιστορία- ουτε ελληνικό φαινόμενο είναι ουτε πρωτοεμφανιζόμενο. Καταρχην είναι μια εξ ορισμού διαδικασία κάθε επιστήμης. Να αμφισβητεί τα θέσφατα, να χρησιμοποιεί την κριτική σκέψη και την ερευνα στις πηγές και να προβληματίζεται πάνω στις κοινωνικές επιπτώσεις της ανάπτυξής της.
Επομένως,κάθε προσπάθεια που εμποδίζει την ανάπτυξη αυτων των θεμελιωδών χαρακτηριστικών της επιστήμης( και ευρυτερα της Γνωσης) είναι πολύ μακρυά από τις αξίες του πολιτισμού μας.
Είναι επίσης και-τουλάχιστον- υποκριτική μια τέτοια προσπάθεια .Κατακρίνουν –οι πολέμιοι των νεων βιβλίων της ιστορίας- ακριβώς αυτό που οι ίδιοι υπερασπίζονται:Την ιδεολογική χρήση της Ιστορίας. Με την οποία –προσέξτε -ουδόλως διαφωνούν αρκεί να συμπίπτει με την (παραδοσιακή)
δική τους .Δηλαδή με την κατασκευή π.χ του «κρυφού σχολειού» ,με έναν επαρχιωτικό ελληνοκεντρισμό και κυρίως με την υπερπροβολή εθνικών δικαίων σε συνδυασμό πάντα με την αντίστοιχη αποσιώπηση εθνικών μαυρων σελίδων.
Είναι μια ιστορία απλοϊκή γιατι το δικαιο είναι πάντα απέναντι στο άδικο και (το δικαιο)
ειχε ,εχει και θα εχει ένα μονο χρώμα: Το εθνικό.Σχεδόν ενα μεταφυσικό πλαίσιο ιστορικής δράσης.
Αυτό που θέλουν να προφυλάξουν οι πολέμιοι των νεων βιβλίων είναι πάνω απ’ όλα η συγκεκριμένη χρηση της ιστορίας που επί δεκαετίες επιβάλλεται ως ένα ειδος Ευαγγελίου,ως θέσφατο που δεν επιδέχεται αμφισβήτηση λές και πρόκειται για θεϊκή αποκάλυψη.
Υποστηρίζουν,τελικά, μια εκδοχή της ιστορίας στην οποία αποσιωπούνται οσα ηταν αντιθετα στους εθνικούς μυθους και αντιθετα προβάλλονται πολλά εκ των υστέρων κατασκευάσματα.
(Τόγραφε αλλωστε περίπου έναν αιωνα πριν και ο Ροϊδης πως η μεγάλη πληγή της Ελλάδας είναι ο πατριωτισμός)
Για παράδειγμα σ’ αυτή την ιστορία, δεν θα διαβάσει κανείς ότι το 1821 ο στόλος μιλούσε αρβανίτικα ή ότι οι πληθυσμοί που ξεσηκώθηκαν ηταν πολύ πιο πολύμορφοι απ’ οσο η παραδοσιακή ιστορία μας προπαγανδίζει.
Ουτε θα διαβάσει για τις ελληνικές ευθύνες (και ωμότητες) στην Μικρασιατική εκστρατεία.Ουτε για τον αντισημιτισμό των βενιζελικών στη Θεσσαλονίκη ,ουτε για την ατιμωρησία των δοσιλογων,ουτε για την ατιμωρησία του Μέρτεν,του σφαγέα των ελληνο-εβραίων.
Οι πολέμιοι των νεων βιβλίων ουσιαστικά κατηγορούν όχι ως κακούς
επιστήμονες αλλά ως ασεβείς οσους τολμούν να αμφισβητήσουν την
«αντικειμενική ιστορικότητα» και την «παράδοση». Πιθανως και να μην εχουν στο μυαλό τους ότι «ασεβής δεν είναι οποιος αρνείται τους θεούς της μάζας των ανθρώπων,αλλά όποιος ασπάζεται την ιδέα που διαμροφωνει για τους θεούς η μάζα των ανθρώπων.» Ελληνας ηταν (και) αυτός που τόγραψε: Ο Επίκουρος.
(Δημοσιεύτηκε στον Ελευθερο Τυπο,Παρασκευή 25/1)

12 σχόλια:

xpsilikatzoy είπε...

α γειά σου!

ίσως ενίοτε να ισχύει τελικά το: όσοι ξέρουν την ιστορία τους καταδικάζονται να την επαναλάβουν και όχι το αντίστροφο.

ο δείμος του πολίτη είπε...

Τάκη, συμφωνώ απόλυτα μαζί σου. Όσοι είναι εναντίον των βιβλίων, είναι οι οπαδοί ενός ιστορικού σκοταδισμού που στηρίζεται στο μίσος. Σε μία εποχή που ο κόσμος πλέκεται στα γρανάζια ενός χωριού, εμείς οφείλουμε να μαθαίνουμε μόνο την ιστορία ενός μικρού τόπου και να επιβάλλεται να επιβάλλουμε τις εθνοκάπηλες αντιλήψεις μας, αγνοώντας πολιτισμούς ακόμα και από ιστορικά τμήματα. Πόσοι διδάσκονται για τους Ίνκας, τους Μάγια, τους Αζτέκους και τους Κινέζους ή τη στάση της Ιαπωνίας στον Β΄Παγκόσμιο Πόλεμο;

Καμπύλης Τάκης είπε...

Τι καλά που σε ξαναβρηκα κωνσταντίνα.και τον δημο...Που να το φανταζόμουνα μερικά χρονια πρίν οτι θα μου έλειπε τόσο μια τέτοια επικοινωνία.
Κάποια στιγμη θέλω να ανοίξω(-ουμε) και το θεμα του Ελευθερου Τύπου. Εμπειρία για βιβλίο.Και για blog. Και οι αντιδράσεις στην μεχρι σημερα αρθρογραφία μου.Αλλά και η στηριξη...

N.Ago είπε...

Να'σαι καλά Τάκη!
Καλό σου μήνα!

COSTANTINA είπε...

"Κάποια στιγμη θέλω να ανοίξω(-ουμε) και το θεμα του Ελευθερου Τύπου. Εμπειρία για βιβλίο.Και για blog. Και οι αντιδράσεις στην μεχρι σημερα αρθρογραφία μου.Αλλά και η στηριξη... "

xaxaxa αναμένω το reality. :P

(πάντως μη μασάς, το να έχεις μόνιμα θετικές αντιδράσεις δεν είναι καλό, άρα καλά πας)

χεχε

dimitris-r είπε...

Γεια σου Τάκη, καλή επανένταξη!

Η χρήση της ιστορίας (θα) είναι πάντα ιδεολογική.
Λες ν' αλλάξει κάτι;
Πιστεύεις ότι χορταίνεται ποτέ το παραμύθι; Ότι τιγκάρει το στήθος μας ποτέ με γέμιση των αληθειών και των ψεμμάτων που μας χορταίνουν; Και μας χοντραίνουν ενίοτε. Τόσο που τίποτα να μη μας αγγίζει... ούτε των άλλων η αλήθεια.
Μακάρι στο καλύτερο!

Καλό δρόμο εύχομαι στα νέα κατατόπια.
Θα δυσκολευτούμε αλλά θα το συνηθίσουμε. Έτσι κι αλλιώς την ιστορία εμείς τη διαβάζουμε κι έτσι κι αλλιώς... Γιατί όχι λοιπόν και μέσα από τον Ελεύθερο Τύπο; Λες να λερώνει; Μπα! Θα το 'χεις ψάξει εσύ!
Σε χαιρετώ!

dimitris-r είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
dimitris-r είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
dimitris-r είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
Ανώνυμος είπε...

Τάκη καλή επιστροφή.Πάλι η ελίτ του τόπου καινοτομεί και δείχνει τον δρόμο.Αν δεν σβη΄σεις το σχόλιο μου,επέτρεψέ μου να συστήσω την ιστοσελίδα του αντίβαρου,www.antibaro.grμιά ςιστοσελίδας που σύμφωνα με πολλούς "φωτισμένους,προοδευικούς,αντιεθνικιστές κτλ" προβάλλει το σκοταδιστικό πρόσωπο της ελληνικής κοινωνίας.΄Οπως όλα τα πράγματα στην Ελλάδα έτσι κι αυτό εξελίχτηκε σε πόλεμο συνθημάτων και χαρακτηρισμών.Και καλά οι διανοούμενοί μας πρωτοπορούν νομίζοντας ότι ο τόπος βρίσκεται μεταξύ βελγίου και ολλανδίας.Κινδυνολογώ;Μπορεί.Καλό θα ήταν να ρίξουμε μια ματιά στα σχολικά βιβλία γειτονικών χωρών.Πότε τα σύνορα φτάνουν μέχρι τον Αμβρακικό πότε μέχρι την Κατερίνη.Καλά για τα τουρκικά δεν μιλάω μην κατηγορηθώ ως φασίστας...Απο που κι ως που όμως να εισαχθούν ως βοηθήματα στα σερβικά και ελληνικά σχολεία τα βιβλία του CDRSEE;Επειδή έγιναν με χρηματοδότηση της αμερικανικη΄ς κυβέρνησης;Η επειδή προάγουν την πολυπολυτισμικότητα της οθωμανικη΄ς αυτοκρατορίας;Και γιατί τα κοινά βιβλία ιστορίας να αρχίζουν απο την Οθωμανική αυτοκρατορία και όχι απο την βυζαντινη΄ή την ρωμαική ή ακόμα και απο τους επιγόνους του Μ.Αλεξάνδρου;Μήπως επειδή μερικοί της παρέας θα έλειπαν απο το φαγοπότι;Στην ελλάδα επειδή η ανεργία είναι πολύ μεγάλη υπάρχουν 2 είδη επαγγελματιών.Αυτοί που πουλάνε Ελλάδα για να ζήσουν και αυτοί που πουλάνε την Ελλάδα.Και πο 2 θα μπρούσαν να χαρακτηριστουν ως ελλαδοπώλες.Προτού βγάλουμε κρίσεις για τα ελλ σχολικά βιβλία ας ρίξουμε μια ματιά και στους γείτονες οι οποίοι πρέπει να ξεφύγουν απο την βλακεία τους.Εκτός κι αν έχουμε την ψευδαίσθηση ότι ζούμε σε χώρα της ευρώπης ή έχουμε την πολυτέλεια να έχουμε λύσει όλα τα άλλα προβλήματα και να ασχοληθούμε με την αναθεώρηση της ιστορίας.Ευχαριστώ

Ανώνυμος είπε...

Ena thema polu euaisthito opws einai auto tis epanathewrhshs ths istorias enos ethnous (oxi kratous) de tha eprepe na proseggizetai me ghpediko porsanatolismo tou typou : eisai uper==> eisai prodoths, eisai kata ==> eisai xrysaugiths.

Apla thelw na tonisw oti osa grafeis sto keimeno Takh einai swsta .Nai na didaxtoume tis amarties (kai tis amarties) tou parelthontos. ALLA me osh ntroph kai perisullogh ta dextoume, me thn idia perhfania kai aisthisi euthunhs (pou mia tetoia parakatathiki prepei na dhmiourgei) na didaxtoume k na dextoume ta epiteugmata mas kai na ta dexomaste.

Telos thelw na anaferw gia problhmatismo oti , sth M.Brettania(prwth didaxasa se tetoies proseggiseis ths istorias logw dithen polupolitismikhs koinwnias)opou menw ta teleutaia 5 xronia.To kratos exei arxisei na prowthei th Brettanikothta kathws mono 40% pleon tou plithusmou thewrei prwto xarakthristiko (autoxarakthrismos) tou eautou tou to Britishness...

H exomoiwsh mas me tis dutikes dhmokraties de tha eprepe na einai autoskopos mas diaforopoioun aiwnes diaforetikhs exelixhs k parakatathikhs...xwris na shmainei oti zymwseis de tha prepei na sumboun...

To na apodexesai toso ta arnhtika oso kai ta thetika stoixeia tis istorias tou laou exei na kanei me tharros ..

Na xana pw oti den einai dillhma :

metamonternh thewrhsh istorias==~> anoixto mualo,

paradosiaki thewrhsh istorias==>skotadistis


Apo th stigmh pou to metamoderno pleon einai pragmatikotita (sth Dysh edw kai dekaeties) kai siga siga apokta suneidhtothta ws oikodomhma (meta to shock dhladh isws ellada akoma eimaste oloi katw apo to shock) uparxoun ouk oliges proodeutikes fwnes me suneidhsh pou amfisbhtoun xwris dogmatismous k akrothtes alla epoikodomhtika krinoun kai antiproteinoun k alles apanthseis, ontas oso to dunaton yperanw kai apo tous dithen uperanw . . .

proteinwgia diavasma : Fredric Jameson - To metamoderno h politismikh logikh tou ysterou kapitalismou

Elpizw na mh kourasa

~Giannis apo Brick Lane

Ανώνυμος είπε...

Τόγραφε αλλωστε περίπου έναν αιωνα πριν και ο Ροϊδης πως η μεγάλη πληγή της Ελλάδας είναι ο πατριωτισμός

Πού το έγραφε αυτό; Διότι εδώ είναι εύκολο να γράφει κανείς ό,τι θέλει, έτσι δεν είναι;