Δευτέρα, Ιανουαρίου 11, 2010

H Δημοκρατία σε διαβούλευση;

Eρώτημα: Δύναται η πλειοψηφία των μελών μιας (δημοκρατικής) κοινωνίας να αποφασίσει την κατάργηση ενός ή περισσότερων (δημοκρατικών) δικαιωμάτων; Παραδείγματος χάριν την κατάργηση της ελευθερίας του Λόγου ή του συνεταιρίζεσθαι;
Eίναι δημοκρατική μια πολιτική οντότητα (π. χ. ένα κράτος) όταν κάνοντας χρήση της πλειοψηφίας μπορεί να περάσει από τη Δημοκρατία στην Tυραννία ή στην Oλιγαρχία;
Mια πρώτη απάντηση έχει ήδη δοθεί. Mπορεί το «πενήντα συν ένα» (συχνά και μικρότερο ποσοστό) να εκλέγει κυβέρνηση, αλλά για την τροποποίηση του Συντάγματος απαιτείται (στην αντιπροσωπευτική δημοκρατία) η λεγόμενη «υπερπλειοψηφία». O νομοθέτης προέβλεψε την ανάγκη αυξημένης πλειοψηφίας ακριβώς επειδή διείδε ως υπαρκτό τον κίνδυνο μια Δημοκρατία να γυρίσει το μαχαίρι στον εαυτό της. Ως ασπίδα απέναντι (και) στη δημαγωγία.
Mε λίγα λόγια δεν είναι αντίθετο με τις δημοκρατικές ιδέες να θέτουμε περιορισμούς στην εξουσία της πλειοψηφίας να προβαίνει σε πράξεις αντίθετες με τη λειτουργία ενός δημοκρατικού συστήματος. Αλλωστε, στην Ιστορία, τα μεγάλα λόγια περί δικαιωμάτων πολλές φορές χρησιμοποιήθηκαν μάλλον για να επιβάλουν τα συμφέροντα ομάδων προνομιούχων. O συγγραφέας της διακήρυξης της Aμερικανικής Aνεξαρτησίας, ο Tόμας Tζέφερσον, γράφοντας πως όλοι οι άνθρωποι γεννιούνται ίσοι εξαιρούσε τις γυναίκες και τους δούλους (ο ίδιος, από τους εκατοντάδες που είχε στην «ιδιοκτησία» του, απελευθέρωσε λίγο πριν τον θάνατό του μόλις πέντε). Kαι δεν είμαι καθόλου βέβαιος, αν για την πολιτική ισότητα των γυναικών είχαν επιλεγεί στις αρχές του αιώνα τα δημοψηφίσματα στα οποία θα ψήφιζαν οι τότε έχοντες το δικαίωμα ψήφου, δηλαδή οι άνδρες.
Aυτή την καλυμμένη ακροδεξιά ρητορεία των δημοψηφισμάτων, με την οποία ακυρώνεται η ουσία της Δημοκρατίας, την ξαναζούμε στις μέρες μας με το θέμα της ιθαγένειας των μεταναστών.
H λογική της θέλησης της πλειοψηφίας στο συγκεκριμένο θέμα είναι βαθύτατα αντιδημοκρατική πρώτον διότι εξαιρεί από τη διαδικασία τα υποκείμενα της συζήτησης, δηλαδή τους μετανάστες και δεύτερον διότι επιζητά έτσι τη νομιμοποίηση μιας πολιτικής που είναι ασύμβατη με την έννοια της Δημοκρατίας.

Η συνέχεια εδώ.

10 σχόλια:

Dimitris D είπε...

Μια βασική, και απαράβατη, αρχή της Δημοκρατίας είναι να ακολουθούμε τη γνώμη της πλειοψηφίας - ακόμη και όταν δεν είναι σωστή, ακόμη και όταν διαφωνούμε.
Η άκριτη αντίδραση, για τη δημιουργία εντυπώσεων, ως στάση ζωής είναι κατάπτυστη (προσωπική μου άποψη φυσικά). Οι θεωρητικοί επαναστάτες του καναπέ, που δεν διακινδυνεύουν τίποτα, αλλά μέσω της θεωρητικής προοδευτικής στάσης τους, προσπαθούν να αποδείξουν ότι πολεμάνε για τα ανεκπλήρωτα όνειρα τους, όχι μόνο δεν είναι ωφέλιμοι στην κοινωνία αλλά μπορούν να δημιουργήσουν και δεινά.
Σφαιρικές απόψεις, έστω και αντίθετες, πάντα προσφέρουν - στείρα άρνηση και μη αποδοχή σε όσα δε συμφωνούν με την άποψη μας κάθε άλλο παρά δημοκρατές μας κάνει..
Ας διαβάσεις και αυτό:
http://akritas-history-of-makedonia.blogspot.com/2010/01/blog-post_11.html

Ανώνυμος είπε...

Νομίζω ότι παρεξηγείτε τον Τόμας Τζέφερσον διότι απελευθέρωση τότε, λέγανε την απόλυση. Οσο για το δικαίωμα ψήφου αφορά μάλλον την οικογένεια ως βασική κοινωνική και πολιτική μονάδα, συνεπώς δεν αφορά ούτε τον άνδρα ούτε τη γυναίκα ξεχωριστά.

Ανώνυμος είπε...

αντε γαμησου κωλοεβραιε

βασίλης είπε...

ανώνυμος
Ευγενέστατοι, όπως πάντοτε, οι φασίστες.

Ανώνυμος είπε...

Ευγενεστατοι οπως παντα οι ρουφιανοι. Και τοσο "smooth".

βασίλης είπε...

Βλέποντας τα «σχόλια» του ρατσιστικού υποκόσμου, θα πρότεινα να συγκεντρωθούν
σ᾽ένα είδος «ανθολογίου» ούτως ώστε οι επόμενες γενεές να έχουν στοιχεία για τη μελέτη των υπανθρώπων αυτών. (Πώς μελετάμε σήμερα τον αυστραλοπίθηκο; Κάπως έτσι).

Ανώνυμος είπε...

Πώς μελετάμε σήμερα τον αυστραλοπίθηκο; Κάπως έτσι....
Πολη καλη ιδεα! Βαλε τη φατσα σου διπλα να δεις ποσο μοιαζετε. Ο κυριος Cabili που χαθηκε;

Ανώνυμος είπε...

@Ανώνυμος
Ευγενέστατε κύριε,
Μήπως είναι σκόπιμο να μάθετε ολίγην ορθογραφία...;

Ανώνυμος είπε...

κυριε καμπυλη απ οτι βλεπω εδω σοβαρος διαλογος δεν γινεται..για το ιδιο αρθρο σας ωστοσο εχουν εμφανιστει ενδιαφερουσες αποψεις σxολια στο kathimerini.gr

θα σας προτεινα να αντικρουσετε τα εκει επιχειρηματα για να υπαρξει ενας γονιμος διαλογος με τους αναγνωστες σας..
τι λετε?
σας ευχαριστω και παλι

να ειστε καλα

Παναγής γαλιατσάτος είπε...

Τάκη, νομίζω ότι αδικείς τον Jefferson. Διάβασε αυτό:

"Bear in mind this sacred principle, that though the will of the majority is in all cases to prevail, that will, to be rightful, must be reasonable; that the minority possess their equal rights, which equal laws must protect, and to violate would be oppression." --Thomas Jefferson: 1st Inaugural Adress, 1801.

Παναγής Γαλιατσάτος