Δευτέρα, Ιουνίου 04, 2007

«Η Τεχνη ειμαι εγω» (θαλεγε ο «Αδωνις»)

Όταν για πρωτη φορά αποφασίστηκε να εκτεθούν χριστιανικές εικόνες σε Μουσείο ,οι μεγαλύτερες αντιδράσεις προήλθαν από τον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη.Η εικόνα σε ένα μουσείο για να λειτουργήσει ως εκθεμα -τελικά ως τέχνη- προϋποθέτει την αποξένωση από τον άλλο της ρόλο ,τον λατρευτικό.
Αυτό ακριβως αντιλήφθηκε ο μεγάλος συγγραφέας και φοβηθηκε ότι η σχεση του πιστού με την εικόνα αλλοιώνεται ,υποσκάπτεται από οποιαδήποτε διαφορετική χρηση.Η ιστορία δεν τον δικαίωσε.
Όπως ποτέ μεχρι σημερα δεν εχουν δικαιωθεί οι ποροσπάθειες ,κυρίως θρησκευτικών ή αλλων ολοκληρωτικών καθεστώτων που προσπάθησαν να βάλλουν την καλλιτεχνική δημιουργία υπό μια ανωτατη καθοδηγητική αρχή.Ολοι αυτοί εβαζαν πάντα το λάθος ερώτημα:Τι επιτρέπεται να εκφράζεται ως Τέχνη;
Κατά συμπτωση το ιδιο λαθος ερωτημα ετέθη και από όποιον έστειλε έναν εισαγγγελέα και δυο-τρείς αστυνομικούς να αποφανθούν αν το συγκεκριμένο εργο επιτρεπεται να εκτεθεί.Με λίγα λόγια ,τρεις δημόσιοι υπάλληλοι μπορούν να κρινουν αν και πόση ιεροσυλία ,αν και πόση υπερβολή ,αν και πόση αιρεση χωράει στην Τέχνη;
Είναι προφανές ότι στην Ελλάδα (επανα)δραστηριοποιείται (ηδη από τα συλλαλητήρια για τη Μακεδονία του ’90 μεχρι και το βιβλίο της στ’ δημοτικού) ενα νέο πλαίσιο οπισθοδρόμησης που κεφαλαιοποιεί τα συμβολα ως ανάχωμα στην κινηση της κοινωνίας μας προς το νέο διεθνές περιβάλλον.Ειναι οι θλιβεροί συνεχιστές αυτων που πίστευαν ότι η δημοτική θα αφελληνίσει τον τόπο και αυτων που ονειρεύονταν τη χωρα ως μια χοτζική κοινωνία που τρέφεται από τις ρίζες της (αφου δεν θα μπορεί να βγάζει καρπούς).
To αρθρο δημοσιεύτηκε σημερα (4/6) στον ΕΤ

12 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Η "τέχνη είμαι εγώ" θάλεγε ο "Άδωνις", όχι όμως εκείνος της Αφροδίτης (αυτός ήταν από μόνος του Τέχνη), αλλά του ΛΑΟΣ. Υπάρχει τεραστία διαφορά...

Καμπύλης Τάκης είπε...

Στο μυαλό μου ειστε

Ανώνυμος είπε...

Φαντάζομαι όλα αυτά έχουν σχέση με την τέχνη και τους περιορισμούς...Μήπως σεβόμαστε τους Μουσουλμάνους και τις απόψεις τους για την απαγόρευση της απεικόνισης του προφήτη τους αλλά όχι τους Ελληναράδες;Και στο τέλος τέλος άλλοι προτιμούν να συνουσιάζονται με καρπούζια και το θεωρούν τέχνη.Αν συνουσιάζονται με ανήλικα παιδάκια είναι τέχνη ή εκεί η τέχνη χρήζει απαγόρευσης;

Ανώνυμος είπε...

Πείτε το επιτέλους, ότι οι Ισλαμιστές που αντιδρούν βίαια στην απεικόνιση του Μωάμεθ δεν είναι διαφορετικοί από τους Ελληναράδες. Ευτυχώς που οι τελευταίοι δεν κήρυξαν τζιχάντ κατά του Art Athina (ακόμη).
Τώρα, αν συνουσιάζεσαι με παιδιά, αυτό είναι παιδεραστία και ο θέση σου είναι στο ψυχιατρείο και τη φυλακή. Υπάρχουν πολλά έργα τέχνης, ωστόσο, που προβάλλουν την σεξουαλικότητα του παιδιού και πολλά επιστημονικά έργα που την αναλύουν, χωρίς (ευτυχώς) οι δημιουργοί τους να οδηγηθούν και αυτοί στη φυλακή ή το ψυχιατρείο και τα έργα τους στην πυρά. Υπάρχουν βλέπετε κάποιες σημαντικές διακρίσεις, που εσείς δεν είστε σε θέση να τις αναγνωρίσετε. Και γι'αυτό λυπάμαι.

Ανώνυμος είπε...

Αλλο μουσουλμάνος άλλο ισλαμιστής.Και τις ταμπέλες να τις κολλάς αλλού μεγάλε.

Διαγόρας είπε...

Αγαπητέ Τάκη, μία συμβουλή: βάλε κάπου στο ιστολόγιό σου μία διεύθυνση email στην οποία να μπορεί να σου στείλει κανείς μήνυμα έτσι ώστε να μην αναγκάζεται να προσθέσει σχόλιο σε άσχετο άρθρο, όπως κάνω τώρα εγώ. Αν σε προβληματίζει το ενδεχόμενο να λάβεις σπάμ, γράψε τη διεύθυνσή σου με έξυπνα κωδικοποιημένο τρόπο, όπως εδώ: http://diagoras.wordpress.com/about/

Κάποιος μπορεί να θελήσει να σου στήλει email γιατί μπορεί, π.χ. να θέλει να σου δώσει κάποια άλλη συμβουλή, όπως π.χ. ότι στην πρόσοψη του ιστολόγιού σου αντί για ελληνικά εμφανίζονται "κολλυβογράμματα."

Φιλικά,
Διαγόρας.
http://diagoras.wordpress.com

Ανώνυμος είπε...

Αγαπητέ ανώνυμε κύριε,
οι Ισλαμιστές και όχι οι Μουσουλμάνοι αντιδρούν στα σκίτσα του Μωάμεθ, όπως ίσως θα (πρέπει να) γνωρίζετε.

Ανώνυμος είπε...

Οι ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΟΙ και οχι ΙΣΛΑΜΙΣΤΕΣ με τους οποίους μίλησα είχαν διαφορετική άποψη απο πολλούς δήθεν προοδευτικούς για τα σκίτσα του Μωάμεθ και φυσικά διαφωνούσαν με την απεικόνισή του.Αμα θες το δέχεσαι άνευ ταμπελίτσας αλλιώς τους μπουζουριάσεις στο μεγάλο τσουβάλι με τις ταμπέλες.

Καμπύλης Τάκης είπε...

Διαγόρα το mail ειναι tkampylis@e-tipos.com.
Οσο για τον ανωνυμο που βρηκε αφορμή να ξεσπαθώσει μεσω Μέκκας ,τι να πώ:Ειναι σαφες οτι προκυπτει κάποια συγχιση.

Ανώνυμος είπε...

Τακη δεν έχω σπαθί ούτε νεροπίστολο ούτε είμαι ιδιαίτερα θρήσκος απλά έχω βαρεθεί τις γενικεύσεις,τις ταμπέλες και την στρατευμένη δημοσιογραφία-πίσω απο την οποία κρύβονται άλλα συμφέροντα και όχι η αποκάλυψη της αλήθειας.Αν αυτό ενοχλεί τι να κάνουμε;Που βρίσκεται η σύγχιση Τάκη;Αν κατειγορεί κανείς τους Ελληναράδες ,Ισλαμιστές,Εβραιαράδες και λοιπούς -άρες για τις ιδεοληψίες τους ας κοιτάξει πρώτα τον εαυτό του στον καθρέφτη....αν θέλειθα καταλάβει πολλά

yiuras είπε...

re file yia logokrisia milame!
Exeis na peis tipota yia auto?

pas kai mplekeis to ftwxo sou mialoudaki me mousoulanous kai paiderastes kai xaneis to dasos.

Ανώνυμος είπε...

Λογοκρισία;Δοκίμασε να γράψεις άρθρο εναντίον του εργοδότη σου και μετά μιλάμε.Εκεί δεν πέφτει λογοκρισία;