Σάββατο, Μαρτίου 05, 2005

Η λέξη της βδομάδας: Ελληνοχριστιανικός πολιτισμός

Η λέξη της βδομάδας: Ελληνοχριστιανικός πολιτισμός. Εκδοχή της εθνικής ιδεολογίας που αρθρωνεται στο δευτερο μισό του 19ου αιωνα και βρίσκεται στην ακμή της εμβέλειας του κατα το μεγαλύτερο μέρος του 20ου. Ο τρόπος εχει να κάνει και με την "αντικατάσταση" του σημαντικού ετερου καππαδόκη Γρηγόριου Νυσσης, απο τον Ιωάννη Χρυσόστομο ως τον τρίτο των Τριων Ιεραρχών.(βλ. Εφης Γαζή "Ο δευτερος βίος των Τριων Ιεραρχών")

Διαβάστε από το Σάββατο 5/3 όλο το άρθρο εδώ

13 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Δε θα πω πολλά... το σχόλιο του σοφού Ν. Δήμου: "δυο αλληλογρονθοκοπουμενες εννοιες σε μια λεξη", νομίζω οτι τα λεει ολα...κατι σαν "μαρξιστικος καπιταλισμος" ή "φασιστοδημοκρατια" τελικα εχουν πλακα τα παιχνιδια με τις λεξεις...

Ανώνυμος είπε...

Αναρωτιέμαι...

Δεν έχουν όλοι οι πολίτες του κράτους αυτού, Έλληνες και Ελληνίδες, ίσα δικαιώματα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση; Πώς μπορεί να υπάρχει πανεπιστημιακή σχολή όπου αποκλείονται οι Ελληνίδες;

Δεν υπάρχουν νόμοι που ορίζουν τα προσόντα των εκπαιδευτικών των Πανεπιστημίων; Πώς μπορεί ο εκάστοτε Αρχιεπίσκοπος να τίθεται αυτομάτως επικεφαλής μιας πανεπιστημιακής σχολής; Με τι προσόντα;

Ανώνυμος είπε...

Καλέ μου φίλε,
έγραψες ένα τόσο εμπεριστατωμένο κείμενο, που πολύ δύσκολα θα μπορούσε να το αντικρούσει κανείς -ακόμη και κάποιος όπως εγώ που είναι (σχεδόν φύσει) αντιρρησίας. Επειδή, όμως, είναι τόσο καλό δίνει πολλές αφορμές για προβληματισμό και σκέψεις παραπέρα. Να τις επιχειρήσω?
Ας ξεκινήσω με ορισμένα ερωτήματα, απλά. Γιατί διδάσκεται το μάθημα των θρησκευτικών στα σχολεία?
Μάλιστα, γιατί διδάσκεται κατά τρόπο κατηχητικό?
Γιατί υπάρχουν κατηχητικά σχολεία, εκλησιατικές σχολές που λειτουργούν ως φροντηστήρια ορθόδοξης χριστιανικής (εν προκειμένω) σκέψης και ηθικής?
Για την παραγωγή και διάδοση των (χριστιανικών)ιδεών - για τη συντήρηση της (ελληνορθόδοξης εδώ στα καθ' ημάς) ιδεολογίας και σκέψης, θα ήταν σίγουρα μια απλή και -μάλλον- όχι λάθος απάντηση στα ερωτήματα αυτά.
Η κατηχητική διδασκαλία του μαθήματος των θρησκευτικών μπορεί και -συνήθως ως στόχο της έχει- να δημιουργήσει όχι απλώς ιδεολογία αλλά ΣΤΡΑΤΕΥΣΗ στις συγκεκριμένες ιδέες. Το γράφει ο Γιανναράς στο "Καταφύγιο Ιδεών" (ένα βιβλίο αυτοβιογραφικό, το μοναδικό καλό και αληθινό βιβλίο από τα πολλά που έχει γράψει). Η θρησκευτική-κατηχητική παιδεία χρειάζεται για να δίνει στους καθημερινούς ανθρώπους βεβαιότητα ιθύνοντος και, άρα, να προσφέρει εύκολα, χωρίς να παιδευτεί κανείς πνευματικο-ψυχικά οριστικές απαντήσεις σε μεγάλα και συνήθως για πάντα ανοικτά θέματα. "Ποιοι είναι οι εχθροί μας σήμερα, και ποιοι πολεμάνε τον Χριστό", ρωτήθηκε ο ίδιος ως μαθητής δημοτικού ακόμη από έναν ανώτερο κατηχητή. Και ο μικρός (τότε) Γιανναράς απάντησε αυθόρμητα και απνευστί - "μερικοί δήθεν επιστήμονες, που επιστρατεύουν ξεπερασμένες υλιστικές θεωρίες".
Η ΣΤΡΑΤΕΥΣΗ (στοίχιση, ευθυγράμμιση ή όπως αλλιώς κι αν την πει κανείς) είναι απαραίτητη για να γίνει ένα (θρησκευτικό) κίνημα. Κάθε κίνημα, θρησκευτικό ή κοσμικό, προϋποθέτει στράτευση ιδεών. Και πάλι ο Γιανναράς σημειώνει - "Δεν ξέρω αν υπήρξε ποτέ στην Ελλάδα μεθοδικότερο και αποτελεσματικότερο οργανωτικό σχήμα από την 'κίνηση' της 'Ζωής'. Ίσως οι κομμουνιστές να υπερτερούν σε συνωμοτική οργάνωση και δομή, μα στην τεχνική της άγρας οπαδών και στον σχεδιασμό του ελέγχου των οπαδών, η 'Ζωή' (η θρησκευτική/κατηχητική παιδεία στο αποκορύφωμά της, θα πρόσθετα εγώ) είναι ανυπέρβλητη".

Η δημιουργία θρησκευτικού κινήματος ήταν πάντα (και είναι ακόμη) στο μυαλό εκείνων των στελεχών της Εκκλησίας και της Ορθοδοξίας που ήταν οι πλέον δραστήριοι στον τομέα της κατηχητικής εκπαίδευσης.
Η 'Ζωή' στη δεκαετία του 1950 και 1960 πρωτοστάτησε σε ένα εγχείρημα δημιουργίας προϋποθέσεων για την εμφάνιση θρησκευτικού κινήματος στην Ελλάδα, αλλά και θρησκευτικού πολιτικού κόμματος. Δεν ήταν ο καθηγητής Αλέξανδρος Τσιριντάνης -ανώτατο στέλεχος της 'Ζωής'και της Χριστιανικής Ένωσης Επιστημόνων - που προετοίμαζε κάτι τέτοιο? Ο Ψαρουδάκης και ο Παπαθεμελής επίσης αυτό δεν είχαν κατά νου? Σήμερα σε ένα τέτοιο εγχείρημα δεν πρωταγωνιστεί, κάπως άγαρμπα είναι αλήθεια, ο Χριστόδουλος?
Θα επικαλεστώ και πάλι το "Καταφύγιο Ιδεών" του Γιανναρά. "Αν ο Τσιριντάνης οργάνωνε ... ένα χριστιανοδημοκρατικό κόμμα... η δεξιά παράταξη στην Ελλάδα θα είχε σήμερα ένα διαφορετικό πρόσωπο".
Γιατί, όμως, στην Ελλάδα -παρά τα κατηχητικά, τα θρησκευτικά στο δημόσιο σχολεία και παρά τα "πανεπιστήμια" της Εκκλησίας, εφόσον αυτά γίνουν, σύμφωνα με το άρθρο σου- δεν προέκυψε ούτε θα προκύψει -λέω εγώ- ένα τέτοιο κόμμα? Ήταν το "λάθος" του Τσιριντάνη να μην προχωρήσει τελικά στο όλο εγχείρημα, όπως ισχυρίζεται ο Γιανναράς, ή κάτι άλλο βαθύτερο? Νομίζω ότι ισχύει το δεύτερο, γιαυτό και θεωρώ μάταιο για τον Χριστόδουλο και την Εκκλησία να χτίζουν -με "πανεπιστήμια" ή ό,τι άλλο- σε έναν τέτοιο στόχο. Γιαυτό, επίσης, είναι κατά τη γνώμη μου κουτό η πολιτική ηγεσία να φοβάται τον Χριστόδουλο και την Εκκλησία.

Η Χριστιανοδημοκρατία, στις χώρες που υπάρχει ως ένα ισχυρό ιδεολογικο-κομματικό ρεύμα, έχει ρίζες θρησκευτικές - των χριστιανοδημοκρατικών κομμάτων προηγήθηκαν τα αμιγώς θρησκευτικά κόμματα (τα confessional parties τέλη 19ου-αρχές 20ου αι.). Για τη γένεση και συγκρότησή τους (εν προκειμένω) η Καθολική Εκκλησία συνέβαλε δυναμικά, το ίδιο όπως και οι συντηρητικές πολιτικές ελίτ που τη συνέδραμαν. Όλοι μαζί κινητοποίησαν καταρχάς και οργάνωσαν στη συνέχεια την αντίδραση των πιστών εναντίον των ενεργειών του τότε διαμορφωνόμενου εθνικού κεντρικού κράτους να περιθωριοποιήσει την εκκλησία από τη δημόσια σφαίρα, κυρίως και πάνω από όλα να την εκτοπίσει από το χώρο της δημόσιας εκπαίδευσης. Εκείνες οι αντικληρικαλικές ενέργειες του κράτους ώθησαν την εκκλησία να στρέψει τους πιστούς εναντίον των κομμάτων και ομάδων στα χέρια των οποίων βρισκόταν ο έλεγχος της πολιτικής εξουσίας. Η κινητοποίηση των πιστών -έτσι η εξαίρετη ανάλυση του Στάθη Καλύβα- αποδεσμεύεται όμως από τον έλεγχο της εκκλησίας. Το κίνημα των πιστών αποκτά μια πολιτική ταυτότητα, η οποία γίνεται ο κινητήριος μοχλός και η βάση για την εμφάνιση θρησκευτικών πολιτικών οργανώσεων, εν τέλει πολιτικών κομμάτων.

Με λίγα λόγια (αν και χρησιμοποίησα πολλά και ζητώ συγγνώμη γιαυτό) - η Χριστιανοδημοκρατία χρειάζεται το υπόβαθρο αμιγώς θρησκευτικών κομμάτων και αυτά με τη σειρά τους προϋποθέτουν ισχυρές συγκρούσεις (διαιρετικές τομές) της εκκλησίας με το κράτος για να δημιουργηθούν. Λ.χ. Ο "πολιτισμικός αγώνας" (Kulturkampf) της Καθολικής Εκκλησίας με το κράτος του Βίσμαρκ ήταν η αναγκαία προϋπόθεση για τη δημιουργία του Zentrum (Κέντρο), του εκλογικο-πολιτικά σημαντικότερου θρησκευτικού κόμματος της Ευρώπης. Αυτό έγινε η βάση για την ίδρυση μεταπολεμικά του Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος Γερμανίας.

Τι από όλα αυτά υπάρχει στην Ελλάδα?
Τίποτα, ή αν θέλεις, όλα από την ανάποδη.
Δεν υπήρξε ποτέ Kulturkampf, αλλά διαπλεκόμενες σχέσεις κράτους-εκκλησίας. Από τότε που υπάρχει η αυτοκέφαλη Ορθόδοξη Εκκλησία της Ελλάδας (που σημειωτέον δημιουργήθηκε με τη βοήθεια του κράτους)δεν συγκρούεται αλλά συνεργάζεται με το κράτος. Κατέχει το στάτους μιας εθνικής εκκλησίας.
Επιπλέον, το κράτος δεν παίρνει, αλλά διαρκώς δίνει στην Εκκλησία, προνόμια, πόρους, εξουσία και ό,τι άλλο αυτή ζητήσει.
Η παρουσία της στη δημόσια σφαίρα δεν περιορίζεται αλλά σταθεροποιείται, αν δεν διευρύνεται κιόλας με το πέρασμα του χρόνου.
Για να το πω κάπως υπερβολικά και μεταφορικά - δεν εκτοπίζει το κράτος την εκκλησία, όπως έγινε σε πολλές χώρες της Ευρώπης, αλλά η εκκλησία συρρικνώνει το κράτος περιορίζοντας τομείς δράσης του που του ανήκουν αποκλειστικά.

Η πολιτική τάξη φοβάται, αλλά και εργαλειοποιεί την εκκλησία. Ξέρει ότι αυτή διαθέτει ισχυρά δίκτυα πιστών, που εξασφαλίζουν στήριξη εκλογική. Της δίνουν, λοιπόν, πόρους, πανεπιστήμια και ό,τι άλλο αυτή ζητήσει, εξασφαλίζοντας τη στήριξη του λαού της εκκλησίας.
Ως πού θα πάει αυτό?
Ώσπου πάει, θα έλεγα κάπως κυνικά. Δηλαδή, έως ότου υπάρξει αντίδραση της κοινωνίας των πολιτών και απεγκλωβισμός των πολιτών από την εκκλησία.

Αυτά, γιατί φοβάμαι ότι σε ζάλισα. Είμαι και γω ζαλισμένη από διάφορα...

Καλό βράδυ

Sofia είπε...

Τα λόγια τα μεγάλα... Όλα τα έθνη έχουν έναν μύθο - κάπως σαν Κοσμογονία μου έκανε πάντα αυτό - σε μία απελπισμένη προσπάθεια να ξέρουν από πού έρχονται και πού πάνε. Τί είναι το σούβλισμα του αρνιού αν δεν είναι ένα μίγμα ιστορίας (βλέπε Αθανάσιος Διάκος) μύθου ("για δες καιρό που διάλεξε") θρησκείας (Πάσχα, αμνός - αθώος αγωνιστής κλπ). Δεν καταλαβαίνω ούτε γιατί πρέπει να υπερβάλουμε θέλοντας να δείξουμε ότι ντε και καλά γίναμε Ευρωπαίοι και δε χρειαζόμαστε τη θρησκεία ούτε γιατί η εκκλησία χώνει τη μύτη της εκεί που δε τη σπέρνουνε, δηλαδή στον πολιτικό χώρο. Τα πράγματα - ελπίζω - θα βρουν την ισσοροπία τους σιγά σιγά.

Ανώνυμος είπε...

Οι θεολογικές σχολές που διαμαρτύρονται για την ανωτατοποίηση των εκκλησιαστικών σχολών, μήπως βλέπουν την όλη υπόθεση πολύ συντεχνιακά;
Άραγε, στις θεολογικές σχολές, που βέβαια υπάρχει ελεύθερη πρόσβαση ανδρών και γυναικών σε επίπεδο φοιτητών, μπορεί ένας μουσουλμάνος, καθολικός ή ό,τι άλλο μη-ορθόδοξος να έχει ελεύθερη πρόσβαση σε έναν τέτοιο κύκλο σπουδών; Ελπίζω πια να έχει, αν και στο πολύ πρόσφατο παρελθόν υπήρξαν διακρίσεις με βάση το θρήσκευμα του φοιτούντος στις θεολογικές σχολές.

Sofia είπε...

Τώρα αν έπιασες μεγάλο θέμα ανώνυμε - με τις θεολογικές σχολές. Ποιος θυμάται εκείνη τη δύσμοιρη μαθήτρια που πέρασε στη Θεολογική αλλά δεν την γράφανε επειδή ήταν καθολική;

Ανώνυμος είπε...

Σοφία, δεν ξέρω ποιος θυμάται τη συγκεκριμένη φοιτήτρια, εγώ πάντως τη θυμάμαι, προφανώς και συ.
Τώρα κόπτονται περί ατομικών δικαιωμάτων οι της θεολογικής σχολής. Υποκρισία...

Καμπύλης Τάκης είπε...

Εντάξει ρε παιδιά,προφανως ειναι συντεχνιακοί οι λόγοι...Αλλωστε δεν ειναι το μοναδικό επιχείρημα εναντίον της ανωτατοποίησης.Μην ακυρωσουμε ομως λόγω υποκρισίας των θεολογικών ολες τις αντιδράσεις κατα των χομεϊνίδων

Ανώνυμος είπε...

φίλε μου,
ευχαριστούμε για την προσοχή σου στα σχόλιά μας. Mας επαναφέρεις στην τάξη! Δεν είναι το μοναδικό επιχείρημα κατά της ανωτατοποίησης των εκκλησιαστικών σχολών, αλλά είναι ένα από τα πολλά.
Aς μην το ξεχνάμε ότι και οι ομάδα του μπέγζου και άλλων σιγούν στην καταπάτηση σημαντικών δικαιωμάτων των "αλλοθρήσκων".

Καμπύλης Τάκης είπε...

οχι ρε παιδιά δεν σας επανεφέρω στην τάξη.Αλλά εγω θα ανησυχούσα περισσότερο αν ο μπεγζος κι η παρεα του τάσσονταν υπερ των "αλλόδοξων".Λίγα σταθερά εχουν μεινει,για χαρά ή για φτύσιμο...

Ανώνυμος είπε...

E, μας επανεφέρεις στην τάξη, πώς να το κάνουμε!
όσο για τα περί χαράς και φτυσίματος, μη μιλάς με γρίφους, τι εννοείς; Ποια χαρά και ποιο φτύσιμο...

Ανώνυμος είπε...

ΦΙΛΟΙ ΜΟΥ
Ο ΕΛΛΗΝΟΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ ΕΙΝΑΙ Η ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ ΠΟΥ ΚΛΗΡΟΝΟΜΗΣΑΜΕ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΠΡΟΓΟΝΟΥΣ ΜΑΣ.
ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΜΑΣ ΔΙΑΤΗΡΗΣΕ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΔΕΝ ΖΟΥΜΕ ΣΗΜΕΡΑ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΟΥΡΚΙΚΟ ΖΥΓΟ,ΩΣ ΤΟΥΡΚΟΙ.
ΦΑΝΤΑΣΤΕΙΤΕ ΝΑ ΖΟΥΣΑΜΕ ΥΠΟ ΤΟ ΦΑΣΙΣΤΙΚΟ,ΒΑΡΒΑΡΟ,ΤΡΙΤΟΚΟΣΜΙΚΟ ,
ΜΙΛΙΤΑΡΙΣΤΙΚΟ,ΡΑΤΣΙΣΤΙΚΟ ΚΕΜΑΛΙΚΟ ΚΑΤΕΣΤΗΜΕΝΟ,ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΣΗΜΕΙΩΤΕΟΝ ΔΙΩΚΕΙ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΜΕ ΤΙΣ ΔΙΚΕΣ ΣΑΣ ΑΠΟΨΕΙΣ.(ΠΧ ΟΡΧΑΝ ΠΑΜΟΥΚ)
ΑΡΑ ΤΟ ΟΤΙ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΜΙΛΑΤΕ ΕΛΕΥΘΕΡΑ ΟΦΕΙΛΕΤΑΙ ΣΤΟΝ ΕΛΛΗΝΟΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟ ΚΑΙ ΟΧΙ ΣΤΟΝ ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟ,ΟΠΩΣ ΕΝΔΕΧΟΜΕΝΩΣ ΠΙΣΤΕΥΕΤΑΙ.
ΑΥΤΑ ΙΣΧΥΟΥΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΓΑΛΛΙΑ.
ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΕΙΔΑΤΕ ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΜΕ ΤΙΣ ΤΑΡΑΧΕΣ ΤΩΝ ΓΚΕΤΟ ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ.
ΑΥΤΑ ΘΕΛΕΤΕ ΚΑΙ ΕΔΩ?

ΕΞΑΛΛΟΥ ΣΤΗΝ ΡΩΣΙΑ ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΜΟ ΕΧΟΥΝ ΣΤΡΑΦΕΙ ΣΤΟΝ ΕΘΝΙΚΙΣΜΟ ΚΑΙ ΤΟΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟ.
ΕΙΝΑΙ Η ΤΑΣΗ ΤΩΝ ΕΘΝΟΜΠΟΛΣΕΒΙΚΩΝ ΠΟΥ ΚΑΝΕΙ ΘΡΑΥΣΗ.ΜΙΛΑΕΙ Η ΠΕΙΡΑ ΤΟΥΣ.

ΟΣΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΟΦΟ ΝΙΚΟ ΔΗΜΟΥ ,Ο ΙΔΙΟΣ ΙΣΧΥΡΙΖΕΤΑΙ ΟΤΙ Ο ΠΑΤΡΙΩΤΙΣΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΚΡΥΦΟΣ ΕΘΝΙΚΙΣΜΟΣ.
ΑΡΑ ΕΑΝ ΕΙΣΑΙ ΠΑΤΡΙΩΤΗΣ ΕΙΣΑΙ ΑΥΤΟΜΑΤΩΣ ΚΑΙ ΕΘΝΙΚΙΣΤΗΣ.
ΑΝ ΟΜΩΣ ΔΕΝ ΕΙΣΑΙ ΕΘΝΙΚΙΣΤΗΣ ,ΑΥΤΟΜΑΤΩΣ ΔΕΝ ΕΙΣΑΙ ΚΑΙ ΠΑΤΡΙΩΤΗΣ.
ΑΡΑ ΕΙΤΕ ΕΙΣΑΙ ΕΘΝΙΚΙΣΤΗΣ ΕΙΤΕ ΕΙΣΑΙ ΠΡΟΔΟΤΗΣ.ΔΙΑΛΕΞΤΕ ΚΑΙ ΠΑΡΤΕ.

ΑΛΛΩΣΤΕ ΘΑ ΘΥΜΗΘΩ ΤΟΝ ΜΕΓΑΛΟ ΠΑΤΡΙΩΤΙΚΟ ΠΟΛΕΜΟ ΤΟΥ ΣΤΑΛΙΝ.
Ο ΔΙΕΘΝΙΣΜΟΣ ΔΕΝ ΚΥΡΙΑΡΧΗΣΕ ΠΟΥΘΕΝΑ.
ΑΡΑ Η ΕΣΣΔ ΗΤΑΝ ΕΘΝΙΚΙΣΤΙΚΗ ΟΠΟΤΕ Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΙΣΜΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΠΕΝΟΧΟΠΟΙΗΘΕΙ ΚΑΙ ΝΑ ΓΙΝΟΥΜΕ ΟΛΟΙ ΕΘΝΙΚΙΣΤΕΣ.
ΑΦΟΥ ΗΤΑΝ Ο ΣΤΑΛΙΝ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΝΑ ΣΑΣ ΚΑΤΗΓΟΡΗΣΟΥΝ ΓΙΑ ΔΕΞΙΟΥΣ.

ΕΠΙΣΗΣ ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΕΠΑΝΑΛΑΒΩ ΤΗΝ ΡΗΣΗ ΤΟΥ ΛΕΝΙΝ,ΜΕΓΑΛΟΥ ΗΓΕΤΗ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΤΑΣΗΣ,ΟΤΙ Ο ΑΡΙΣΤΕΡΙΣΜΟΣ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΤΗΝ ΠΑΙΔΙΚΗ ΑΡΡΩΣΤΙΑ ΤΟΥ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΜΟΥ.
ΑΡΑ Ο ΑΡΙΣΤΕΡΙΣΤΗΣ ΕΙΝΑΙ ΞΕΝΟΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΑΡΙΣΤΕΡΑ.

ΚΟΙΤΑ ΚΑΤΙ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΜΕ ΤΙΣ ΛΕΞΕΙΣ
ΑΡΙΣΤΕΡΙΣΤΙΚΟΣ ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ.
ΝΕΟΤΑΞΙΚΟΣ ΑΡΙΣΤΕΡΙΣΜΟΣ.

ΠΟΥ ΕΙΔΑΤΕ ΟΤΙ Ο ΕΛΛΗΝΟΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΛΛΗΛΟΓΡΟΝΘΟΚΟΠΟΥΜΕΝΗ ΕΝΝΟΙΑ?
ΑΝΤΙΘΕΤΑ ΟΙ ΡΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΔΗΜΟΥ ΕΧΟΥΝ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΠΟΛΥΤΕΛΕΙΑ.
ΛΥΠΑΜΑΙ ΠΟΥ ΠΑΡΑΣΥΡΕΣΑΙ.

Ανώνυμος είπε...

後宮電影,哈啦聊天室,成人光碟,史萊姆好玩遊戲,sogo論壇,成人,遊戲口袋,情色視訊,成人遊戲,情色視訊,伊莉討論區,史萊姆,免費小遊戲,色情,嘟嘟成人網,免費小遊戲,情色視訊,成人電影,伊莉討論區,AV女優,情色,美女遊戲,色情,色情網站,成人交友網,做愛,hilive,美女寫真,情色文學,免費小遊戲,伊莉,sogo論壇,成人光碟,85cc免費影城,hi5,免費影片,情色a片,美女交友,小遊戲區,視訊做愛,plus,微風論壇,080苗栗人聊天室,正妹牆,維克斯論壇,plus,ut聊天室,色情遊戲,史萊姆好玩遊戲,史萊姆,6k聊天室,色情遊戲,免費視訊,18成人,A片下載,SEX,hi5 tv