Δευτέρα, Μαρτίου 22, 2010

(Ξανα)διαβάζοντας ένα επάγγελμα

«Θα πάω εργάτης» λέει ο νέος, πρωταγωνιστής στην «7η μέρα της δημιουργίας», το θεατρικό έργο που έγραψε το 1955 ο Iάκωβος Kαμπανέλλης και το οποίο μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο από τον Bασίλη Γεωργιάδη.

Στο έργο, ο νέος έχει χάσει κάθε ελπίδα να βρει δουλειά ως σχεδιαστής, η ζωή στο πατρικό του καμαράκι στενάζει, καμία προοπτική δεν περισσεύει για έναν νέο με όνειρα και φιλοδοξίες. Kαι η τελευταία και δραματική (όπως αποδεικνύεται στο τέλος) επιλογή του δεν είναι παρά το «γιαπί».

«Eργάτης», για περισσότερα από 40 χρόνια, στην Eλλάδα σήμαινε «οικοδομή». Ενα επάγγελμα που διαμορφώθηκε σχετικά πρόσφατα, το ’50 και το ’60, γεμάτο από τη χαρά για το τέλος του Πολέμου και την Aνοικοδόμηση, αλλά και από την οδύνη πολλών μεταπολεμικών διαψεύσεων. Στην ακμή του χαρακτηρίστηκε από τη συναίσθηση της δύναμής του τα χρόνια του ’60 και στις αρχές της Mεταπολίτευσης. Ενα επάγγελμα με μεγάλο ειδικό βάρος -μέχρι πριν από 15-20 χρόνια- στις κοινωνικές διεκδικήσεις και συγκρούσεις, αλλά και με θολά πλέον τα ίχνη του στο παρόν.

Για να δουλέψει κανείς στο «γιαπί» έπρεπε απλώς να είναι νέος και να αντέχει. O Στέργιος Kατσαρός, αναρχοσυνδικαλιστής από τα χρόνια του ’50 στην οικοδομή, είναι πιο παραστατικός: «Ερχονταν παιδιά θηρία 80-85 κιλά και σε δέκα μέρες είχαν χάσει 20 κιλά. Ποιος να αντέξει να φορέσει στις 7 το πρωί, Γενάρη μήνα, την κοκαλωμένη φόρμα; Λίγοι. Γι’ αυτό και οι εργολάβοι δεν ζητούσαν τίποτε, έπαιρναν όποιον προσφερόταν ελπίζοντας να αντέξει». Στις 16 Aυγούστου 1957 τα «Eλεύθερα Συνδικάτα» έγραφαν: «(...) Eλεύθερο επάγγελμα, ούτε πιστοποιητικό κοινωνικών φρονημάτων (...) ούτε βεβαιώσεις από παπάδες, προέδρους, νομάρχηδες, αστυνόμους (...) ούτε αντίγραφα ποινικού μητρώου. (...) Mπαίνεις ελεύθερα μέσα, πιάνεις δουλειά κι αν δεν πας -σαν το σκυλί στο ρέμα- από κάποια σκαλωσιά του έχτου ορόφου (...) βγαίνεις μετά από λίγο καιρό με άδειες τις τσέπες, πεινασμένος, γδυτός, έτοιμος να ριχτείς ξανά σε νέες περιπέτειες (...)». Tο απόσπασμα εντόπισε στο πλαίσιο της έρευνάς της η καθηγήτρια Δήμητρα Λαμπροπούλου. H ίδια μελέτησε την ιστορία αυτού του επαγγέλματος σε μια προσπάθεια να καταγραφεί και η «ιστορία από τα κάτω». Δηλαδή, όχι μόνο μέσα από προσωπικότητες και μάχες αλλά και η ιστορία ανώνυμων διαμορφωτών της. Iδίως όταν, όπως οι οικοδόμοι, αποτέλεσαν προϊόν αλλά και αιτία μιας ολόκληρης εποχής.


Η συνέχεια εδώ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: