Σάββατο, Μαρτίου 18, 2006

H νέα γενιά της μαντίλας...

Κυριακή (12 Μαρτίου) μεσημέρι, στην κεντρική πλατεία της Κομοτηνής: μια παρέα 17άρηδων (τρία κορίτσια - το ένα με μαντίλα - και ένα αγόρι) μπαίνουν σε μια από τις καφετέριες. Πριν προλάβουν να καθήσουν, τους πλησιάζει ο σερβιτόρος και ζητάει να φύγουν, εκτός κι αν η κοπέλα βγάλει τη μαντίλα. «Το απαγορεύει το αφεντικό», είναι η μοναδική εξήγηση του σερβιτόρου. H παρέα αποχωρεί, αλλά τη σκηνή την παρακολουθεί και ο δημοσιογράφος Αμπμντουλά Ντεντέ, ο οποίος δημοσιεύει την επόμενη ημέρα τα όσα συνέβησαν, σε μειονοτική εφημερίδα.

Ολόκληρο το αρθρο εδώ

40 σχόλια:

A.F.Marx είπε...

Οποία σύμπτωσις να συμβεί όλο το σκηνικό αυτό μπροστά στα μάτια του Ντεντέ!
Ο Αμπμντουλά Ντεντέ πιθανολογώ ότι θα είναι ευτυχής αν ξεκινήσει πάλι κάποια ένταση στην Κομοτηνή. Θα έχει έτσι την ευκαιρία να ξαναγίνει πρώτη μούρη στα δελτία ειδήσεων σε εθνικό δίκτυο.
Δεν θυμάμαι καλά πρίν πόσα χρόνια και με ποια αφορμή τον τρώγαμε στη μούρη από εκπομπή σε εκπομπή επί μέρες...
Γνώμη μου είναι ότι ο Ντεντέ δεν είναι από τις φωνές που συνεισφέρουν στην ειρηνική συνύπαρξη χριστιανών και μουσουλμάνων εκεί πάνω.

Ανώνυμος είπε...

ε καλά ρε αφΜαρξ, σου δείχνουν το φεγγάρι και σύ κοιτάς το δάχτυλο,
στραβωμάρα ; ή παρωπίδες ;

sal.ló είπε...

Όσον αφορά την Κομοτηνή νομίζω ότι πρέπει να σταθούμε στη πραγματολογική και όχι στην ιδεολογική άποψη του ζητήματος. Και αυτό γιατί δεν νομίζω ότι υφίσταται εν προκειμένω ιδεολογική-πολιτισμική σύγκρουση.

Όποιος έχει ζήσει έστω και για λίγο στην Κομοτηνή θα έχει αντιληφθεί ότι εκείνο που χαρακτηρίζει το ελληνικό της κομμάτι είναι μία πατροπαράδοτη επιδειξιμανία της "ταξικής" του ανωτερότητας. Τα εν λόγω καφέ βλαχομπαρόκ διάκοσμου σκοπούν να φιλοξενήσουν κυρίως ευπορους φοιτητές και όχι την τοπική κοινωνία της Κομοτηνής. Αρκει κανείς να ανατρέξει στα λεγόμενα των εμπόρων της περιοχής που υποστηρίζουν ότι το 75% του τζίρου τους προέρχεται από τους φοιτητές (τα στοιχεία αυτά δεν είναι αξιόπιστα πλην όμως θα ήταν ενδιαφέρον αν κάνατε μία σχετική έρευνα- πιστεύω ότι δεν θα εμφανιστούν μεγάλες αποκλίσεις).Οι δύο κοινότητες πλήν των φοιτητών και των άλλων μη μόνιμων κατοίκων θα έλεγα από τη εμπειρία μου ότι διακρίνονται από μία εκούσια εσωστρέφεια, που πιστεύω ότι χαρακτηρίζει μη αστικοποιημένες (με την πολιτιστική έννοια) κοινωνίες και μεταφράζει την αντίληψή τους περί ανεκτικότητας.

Άρα δε νομίζω ότι πρόκειται τόσο για ρατσισμό όσο για μία ταξική διάκριση, καθόλα παράνομη, η οποία υφίσταται ακόμη και στην Αθήνα εις βάρος και Ελλήνων.

Ως προς το υπόλοιπο κομμάτι δεν έχω κάτι να πώ.

Ανώνυμος είπε...

Το αρθρο ειναι αρκετα διαφωτιστικο σαν εκθεση παραθεσης αποψεων ενθεν κακειθεν καποιες απο τις οποιες παρεθεσαν μεχρι και χρησιδανεια απο τον Φροϋδ ("οταν χαθει η ντροπη ερχεται η βαρβαροτητα")...για να επαν-επιβαλει την ντροπη!Επισης δεν αντιλαμβανομαι ποιο ειναι το..."γυναικειο πεδιο δικαιοδοσιας" που σηματοδοτει η μαντιλα? Στον πρακτικο τομεα ισως μπορω να αντιληφθω περισοτερο την χρησιμοτητα της οπως και με τ΄αξυριστα ποδια των καθολικων γυναικων (για να πιανει το σαπουνι).Αντιλαμβανομαι επισης την ευαισθησια των "προδευτικων αριστερων" σχετικα με παρομοια δικαιωματα των μειονοτητητων λογω της κοινης πηγης προελευσης των θεσεων τους:της θεολογικης (εξ ου και ο ενοχισμος απεναντι στους ταπεινους).Κατ΄αυτη την αποψη η Γαλλικη ή η Γερμανικη κυβερνηση δεν εχει δικαιωμα να θετει τους κανονες του παιχνιδιου μεσα στην ιδια τους την χωρα και οταν το πραγμα φτασει εκει που δεν θα αρεσει σε κανεναν δυτικο ανθρωπο θ΄αναλαβει την διαχειριση του ο καθε Λεπεν.Μεχρι τοτε το μονο που θεωρουμε σωστο ειναι να πλειοδοτουμε αλογιστα σε "δημοκρατικοτητα".Φυσικα και η μαντηλα πιθανως δεν αφορα την ουσια του προβληματος και κακως εχει αναδειχθει σε τετοια απο ενα σημειο και μετα,ουτε οι γηγενεις μουσουλμανοι αποτελουν αντικειμενικα ιδια περιπτωση με τους υπολυπους μεταναστες η ενταξη των οποιων θα πρεπει να διεπεται απο σαφεις και συγκεκριμενους κανονες.Σε καθε τετοια περιπτωση θα πρεπει να ειναι σαφες οτι πισω απο την αρνηση ορισμου και αντιμετωπισης του ζητηματος καιροφυλακτει ο ρατσισμος. ΑΣ

Ανώνυμος είπε...

gia na xerume diladi giati pragma milame...


(Dimosiefthike stin evdomadiea Turkofoni Mionotiki efimerida
Trakya’nın Sesi
Komotinis
sto iparithmo 927 ke 9-3-06)


Το απαρτχάιντ της Κομοτηνής


Προκλητικός ο τίτλος, αλλά άκρως πραγματικός.
Το απαρτχάιντ στη νότια Αφρική καταργήθηκε εδώ και αρκετά χρόνια.
Οι νομοθετημένες διακρίσεις στις νότιες πολιτείες των Η.Π.Α. με ξεχωριστά σχολεία, με ξεχωριστά λεωφορεία, με ξεχωριστά καφενεία κλπ. καταργήθηκαν κι εκείνες εδώ και μερικές δεκάδες χρόνια.
Τα τελευταία χρόνια έχουν θεσμοθετηθεί και νομοθετηθεί αρκετά κείμενα ενάντια στον ρατσισμό, στις διακρίσεις και στην ξενοφοβία.
Δυστυχώς όμως ορισμένοι στη Θράκη δεν θέλουν να καταλάβουν ότι ο ρατσισμός και οι διακρίσεις είναι ποινικά κολάσιμες. Σε αυτό βέβαια βοηθάει και η γενικότερη συμπεριφορά της πολιτείας.
Τους τελευταίους μήνες έχουμε γίνει μάρτυρες μιας άγριας κατάστασης σε σχέση με τα σκίτσα του Μουχάμμεντ που δημοσίευσε μια δανέζικη εφημερίδα και τις αντιδράσεις που προκάλεσε σε όλες τις μουσουλμανικές χώρες.
Και το ελάχιστο που αποτελεί χρέος σε εμάς τους Θρακιώτες, πλειονοτικούς και μειονοτικούς, χριστιανούς και μουσουλμάνους, είναι η περιφρούρηση σαν κόρη οφθαλμού της ειρηνικής συνύπαρξης και συμβίωσης μεταξύ μας.
Σίγουρα υπήρχαν, υπάρχουν και θα υπάρξουν άτομα και κύκλοι που προσπάθησαν, προσπαθούν και θα προσπαθήσουν να διασαλεύσουν την ογδοντατριάχρονη ειρηνική συνύπαρξή μας. Δουλειά μας να τους απομονώνουμε.
Και σήμερα αυτό κάνουμε.
Πριν μερικά χρόνια στην Ξάνθη μια καφετέρια (Άλσος και μετέπειτα Αλεξάνδρα) απαγόρευσε σε γυναίκες της μειονότητας που φορούσαν μαντίλα την είσοδό τους σε αυτήν. Και μάλιστα, χωρίς τσίπα και ντροπή κώλυσε στην πόρτα της εισόδου και μια σχετική πινακίδα. Το θέμα καταγγέλθηκε και δημοσιεύτηκε σε διεθνείς εκθέσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Παρόμοια περιστατικά συμβαίνουν και στην Κομοτηνή. Το πρώτο περιστατικό καταγράφηκε στην καφετέρια Αγαπητός όπου μετά από σχετικές καταγγελίες άλλαξε η τακτική της καφετέριας και ήρθε στη νομιμότητα.
Δεύτερο περιστατικό στην καφετέρια ΒΟ το οποίο δυστυχώς μέχρι σήμερα ακολουθεί την τακτική της διάκρισης και του ρατσισμού.
Τελευταίο περιστατικό στην καφετέρια VERO. Πριν 4 μέρες, την Κυριακή το μεσημέρι, μια παρέα τεσσάρων νέων της μειονότητας εκ των οποίων η μία μαντιλοφορούσα μπήκαν στην σχεδόν άδεια καφετέρια. Σε δευτερόλεπτα κατέφθασε ο σερβιτόρος και τους απαγόρευσε να καθίσουν. Η δικαιολογία «Δεν επιτρέπουμε σε μαντιλοφορούσες την είσοδο στο μαγαζί. Λυπούμαστε».
Οι νέοι έσκυψαν τα κεφάλια και βγήκαν από την καφετέρια. Βγαίνοντας ακούσαμε να μουρμουρίζουν στα τουρκικά «Bunlara Al Kaide lazım» (Σε αυτούς χρειάζεται η Αλ Κάιντα).
Αλήθεια, πώς θα νιώθατε εάν ήσασταν εσείς στη θέση των τεσσάρων μειονοτικών;
Αλήθεια, τι προσπαθούμε να κάνουμε με τέτοιες συμπεριφορές;
Μήπως νομίζουν μερικοί ότι είναι πολύ δύσκολο να εκτραφούν αντιδραστικοί πυρήνες στον τόπο μας όταν τους συμπεριφερόμαστε έτσι;
Αλήθεια, αυτή είναι η ισονομία και ισοπολιτεία που έχουμε κάνει μαστίχα στο στόμα μας;
Αλήθεια, ο “bizim vali”-δικός μας νομάρχης και ο “bizim belediye başkanı”-δικός μας δήμαρχος που ευαγγελίζονται την ειρηνική συνύπαρξη τι έχουν να πούνε;
Δεν είναι αυτοί που χορηγούν τις σχετικές άδειες λειτουργίας καταστημάτων;
Αλήθεια, ο εισαγγελέας πότε θα ενεργοποιήσει το νόμο κατά των διακρίσεων που ισχύει από το 1990;
Προκλητικός ο τίτλος του σημερινού άρθρου.
Εξίσου προκλητική και η αντιμετώπιση των μαντιλοφορούσων από τις παραπάνω καφετέριες. Θα έλεγε κανείς ότι θυμίζει πολιτισμικό και θρησκευτικό απαρτχάιντ.
Διαφωνεί κανείς;
Abdulhalim Dede

S G είπε...

ενω ειναι πολυ ασχημο φαινομενο, δεν νομιζω οτι μπορει να αμφισβητηθει το δικαιωμα της καφετεριας να οριζει ενα αποδεκτο ντυσιμο.

Οπως μπορουν να αρνουνται την εισοδο σε κοπελες με μπικινι ετσι μου φαινεται οτι μπορουν να την αρνουνται και σε κοπελες με μαντηλα...

Ανώνυμος είπε...

Όλες οι καφετέριες το καλοκαίρι είναι γεμάτες με κοπέλες που φορούν μπικίνι...Ας σοβαρευτούμε και ας μη κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας. Η μαντήλα δημιουργεί αποκλεισμό, που δεν έχει ταξικά κίνητρα - αλλά εθνο-πολιτισμικά και μόνο.
Όσο για τον μπαμπούλα του Λεπέν, αν είναι για να αποφύγουμε τον ορίτζιναλ Λεπέν να γίνουμε Λεπενίσκοι, φίλοι ας μας λείπει αυτός ο φερετζές.

Ανώνυμος είπε...

Και μια ειδική απάντηση στον ΑΣ, που ισχυρίζεται ότι η Γαλλική και η Γερμανική κυβέρνηση έχουν δικαίωμα να θέτουν (εν λευκώ)τους κανόνες του παιχνιδιού στις ίδιες τους τις χώρες:
Αν διαβάζει γερμανικά, που νομίζω ότι διαβάζει, ας διαβάσει τη συνέντευξη του Ρανίτσκι στην FAZ του Σαβάτου (ηλεκτρ. έκδοση), του γνωστότερου κριτικού λογοτεχνίας στη Γερμανία, για τους κανόνες χορήγησης υπηκοότητας που θέτουν τα γερμανικά κρατίδια. Ο Ρανίτσκι λέει πως και ο ίδιος, μετά από 50 χρόνια που ζει στη Γερμανία, δεν θα περνούσε μάλλον το τεστ στο οποίο υποβάλλονται οι μετανάστες για να πάρουν τη γερμανική υπηκοότητα. Αυτά για την ιστορία και ας γυρίσουμε στην ταμπακιέρα

Ανώνυμος είπε...

Χμμμ, κάτι παραπάνω από ενδιαφέρον ακούγεται το περιστατικό. Μου θύμισε τη γνωστή ιστορία με τις μαντίλλες στη Γαλλία όπου και μερικοί θεωρούσαν (και μουσουλμάνοι ακόμα) πολύ καλή λύση την απαγόρευση της μαντίλας στα σχολεία προκειμένου να εξαλειφθούν οι οποιεσδήποτε διακρίσεις. Αλλά και από την άλλη μεριά είναι και τα γνωστά επεισόδια στις γειτονιές του Παρισιού προ ολίγων εβδομάδων με μία από τις αφορμές να είναι και η απαγόρευση της ισλαμικής μαντίλας στα σχολεία. Ακούγεται σαν επικίνδυνη τραμπάλα...

Ωστόσο όμως νομίζω ότι θα έπρεπε να ερευνηθεί και παραπάνω ο ρόλος του Τουρκικού προξενείου στη Θράκη που μόνο πυρήνας σταθερότητας στην περιοχή δεν είναι!!

(βλ. σημερινή Καθημερινή της Κυριακής 19 Μαρτίου 2006).

Καμπύλης Τάκης είπε...

Επιροσθετως στο τελευταίο σχόλιο του ανωνυμνου:Ισως διαβάσατε ολοι την περασμένη βδομάδα τα μαθηματα ελληνικότητας τα οποία θα πρέπει να παρακολουθούν οι μετανάστες.
Προς a.f.marx:Το επιχείρημα αν κατάλαβα καλά ειναι οτι Ντεντέ εβγαινε στην τηλεόραση;Χαρακτηριστική προσέγγιση του νέου τυπου ακροδεξιού λαϊκισμού να θολώνει τα νερά.Τα λογια του,οι θεσεις του δεν παίζουν σημασία;Προφανως ουτε αυτα τα θυμάσαι...
sa.lό:Ναι!Και τους εβραίους στον μεσαίωνα και πολύ πιο πρόσφατα, για λόγους ταξικής (κατωτερότητας αυτη τη φορά) τους εχθρεύονταν!Και γι αυτο εκμεταλλέυτηκαν τον πόλεμο (και στη Θεσσαλονίκη)για να "απαλλοτριώσουν" τα σπίτια τους.
Και ισως διαφευγει στους περισσότερους οτι στη Βόρειο Ελλάδα το ΛΑ.ΟΣ ειναι πλέον τρίτο κόμμα.
Πρός ΑΣ:Οχι!Το ερωτημα "γιατι υπάρχει η ανισότητα" ειναι αυτο που γεννησε την αριστερά.Και δεν αφορούσε τον αλλο κόσμο.Αν υπάρχει κατι κοινό μεταξυ θρησκείας και αριστεράς ειναι μάλλον "η αναγκη" περι καθαρότητας.Το δόγμα.Οσο για την "πλειοδοσία σε δημοκρατικότητα" τι να πώ;Ρωτησtε καλύτερα την 17χρονη με τη μαντίλα.

Ανώνυμος είπε...

Δεν θα διστάσω να συμφωνήσω με όποιον συμφωνεί μαζύ μου οτι το λαθος αποτέλεσμα στην αντιπαράθεση ιδεών είναι δωρεάν αντιθέτως στην άσκηση πολιτικής κοστίζει.Αυτό είναι και το βασικό μάθημα στο οποίο οι,όσοι εξ ημών αριστεροί σεμνηνόμενοι,οφείλουμε να έχουμε καλό βαθμό.Εκ του αποτελέσματος η επι πολές δεκαετίες βλαμένη πολιτική άντιμετώπισης από την εθνικόφρονα δεξιά του θέματος των μουσουλμάνων της Θράκης (περιθωριοποίηση κλπ)κόστισε ακριβά.Απομένει να δούμε στο μέλον το κόστος ή το ώφελος απο την αντίθετη (χαλαρή)προσέγκιση του νέου ζητήματος των σύγρονων μουσουλμάνων μεταναστών για να μάθουμε επιτέλους και ποιός ....την έχει πιο μεγάλη.Εν τω μεταξύ περί ορθολογισμού,κουβέντα.Αν κατάλαβα καλά τον ΑΣ νομίζω οτι συμφωνώ μαζύ του σε αρκετά παρά την κλεψιτυπία περί σαπουνιού και καθολικών. ΑΛΕΧ (Τάκη αυτή τη φορά νομίζω οτι ήμουν πολύ κύριος)

Κωστής Γκορτζής είπε...

Τάκη, νομίζω ότι δεν υπάρχει νέα και παλιά γενιά της μαντίλας. Όλων τα σχόλια είναι σωστά, απ' όλες τις απόψεις γιατί το πρόβλημα είναι πολύ πιό σύνθετο στην ανάλυσή του αλλά και απλό στην καταγωγή του. Εννοώ ότι όσο πιό "ανασφαλής" είναι μία κοινωνία, τόσο πιό "ανισόρροπη" συμπεριφορά επιδεικνύει.
Φίλοι μου που μένουν στη Γερμανία με πληροφορούν ότι οι Δυτικογερμανοί προβληματίστηκαν ακόμη και στην αποδοχή των ομοεθνών/ομόθρησκων Ανατολικογερμανών. Μόνο στην ανασφάλεια μπορεί κανείς να το αποδώσει λογικά.
Από εκεί και πέρα παίζουν χίλια δυό. Και "προβοκάτορες", και Προξενεία, και έλλειψη παιδείας και "εθνικές" πολιτικές σκοπιμότητες (ανταπόδοση, πίεση κλπ) που καθιστούν τις μειονότητες πεσσούς στο σκάκι τοπικών και γενικών γεωπολιτικών συμφερόντων.

Αλλά, ο εκφυλισμός μιας κοινωνίας δεν αποδεικνύεται μόνο από την εκδίωξη της νεαρής με τη μαντίλα. Στη Θεσσαλονίκη εκδιώκονται οι άνω των σαράντα από τις καφετέριες της παραλίας...

Ωραίο το θέμα, ωραία δοσμένο.

Ανώνυμος είπε...

Το θέμα είναι πολύ απλό και μερικοί το παρουσιάζουν από ρατσιστικό μέχρι ψυχολογικό-κοινωνικό πρόβλημα.
Καταρχήν σεβόμαστε την χώρα που ζούμε και συμμορφωνόμαστε με τους κανόνες της. Στους δημόσιους χώρους είναι πολύ φυσικό να απαγορεύεται η μαντίλα, γιατί πολύ απλά δεν συμβαδίζει με την κοινωνία και την κουλτούρα της χώρας.
Ενα παράδειγμα είναι οτι σε κράτη όπως στα Αραβικά Εμιράτα στους τουρίστες επιτρέπουν να κυκλοφορούν στις γυναίκες ελεύθερα, δηλαδή χωρίς μαντίλα, όπως είναι στο Dubai,Bahrain, αλλά σε κράτη όπως στην Σαουδική Αραβία εκεί μόνο για να εισέλθεις στην χώρα οι γυναίκες πρέπει να ντυθούν από πάνω μεχρί κάτω να μην φαίνεται τίποτα και το πρόσωπο όλο καλυμένο, μόνο τα μάτια ακάλυπτα.Φυσικά σέβομαι την θρησκεία και την κουλτούρα του κράτους και δεν απαντώ σε τόνους "εκεί πρέπει να ξαναγίνουν σταυροφορίες" επειδή μόνο και μόνο δεν επιτρέπουν τις γυναίκες να κυκλοφορολούν ελεύθερα στο ντύσιμο. Οσοι όμως θέλουν να εκματαλευτούν αυτό το γεγονός προς ώφελος τους κάνουν μεγάλο λάθος και το μόνο που μπορεί να καταφέρουν είναι να φέρουν πάλι πίσω το μίσος.
Το τελικό συμπέρασμα είναι λοιπόν όσοι μένουν σε μια χώρα καλό είναι να σέβονται την χώρα στην οποία ζουν, τους κανόνες και τους δικούς τις ρυθμούς που έχει αναπτύξει αυτή η χώρα.Η Ελλάδα σήμερα είναι μια ευρωπαϊκή χώρα και δεν έχει πρόβλημα με την κάθε μειονότητα, από την στιγμή που έχουν τα σχολεία τους και τους χώρους λατρείας τους, απλά σεβαστείτε τα ήθη και τα έθιμα της χώρας αυτής.

Καμπύλης Τάκης είπε...

Στο βαθος αρκετων σχολίων διαφαινεται μια αμυδρη υπεροψία για την ανωτερότητα του (δικού μας) πολιτισμού.Χαρακτηριστικότερη ολων η παρέμβαση του (τελευταιου) ανωνυμου για την οφειλούμενη υπακοή στους νόμους της χωρας.
Προβλημα 1ο:Οι νομοι της χωρας ειναι(υπονοείται) οι καλύτεροι-οι πλέον ενδεδειγμενοι- διαφορετικά θα θελαμε να τους αλλάξουμε και δεν θα ηταν η βαση στην όποια κουβέντα.
Πρόβλημα 2ο:Αληθεια οι μουσουλμάνοι,μειονοτικοί ελληνες υπήκοοι που βρισκονται στη Θρακη απο το χιλιατριακοσια τόσο , βρηκαν ηδη δεδομενο πλαίσιο;
Τελικά ποιος οριζει -και καθε πότε;- την τυχη των μειονοτήτων;
Και για να μην ξεχνιόμαστε:Η δημοκρατική παράδοση για την οποία τόσο καυχιόμαστε εχει τη σημασία της κυρίως επειδή διασφαλίζει τις μειονοτητες.

Ανώνυμος είπε...

Ίσως μια από τις πιο εύστοχες παρατηρήσεις στο άρθρο είναι αυτή που γράφτηκε εντός της παρένθεσης, σχετικά με το εάν η μουσουλμάνα υποδηλώνει με την μαντίλα ότι δεν είναι διαθέσιμη διαχειριζόμενη έτσι τη σεξουαλικότητά της ή επειδή την έχει ενοχοποιήσει.

Η άποψη αυτή ομολογώ βέβεαι ότι τελεί υπό την υποκειμενικότητα του δυτικού (ή δυτικοπρεπούς) παρατηρητή που υποσυνείδητα αντιδρά σε κάθετι που θεωρεί ότι θέτει περιορισμούς στις ελευθερίες, ως προέκταση και άλλων περιοριστικών πρακτικών εις βάρος της γυναίκας στην ισλαμική κοινωνία.

Όσον αφορά την επιστήμονα στη Γερμανία, που υιοθέτησε τη μαντίλα «για να δείξει ότι οι γυναίκες που τη φορούν δεν είναι γεννημένες καθαρίστριες»: Σαφώς η μαντίλα δεν αποτελεί μονοπώλιο της γυναίκας-καθαρίστριας, αν και δεν καταλαβαίνω σε τι ενοχλεί το να είσαι καθαρίστρια. Όσον αφορά τα στερεότυπα η μαντίλα δεν είναι το μοναδικό στις δυτικές κοινωνίες σε σχέση με την επαγγελματική ενασχόληση των μεταναστών και μάλιστα θα ήθελα, από προσωπικά μάλιστα βιώματά μου στην Τουρκία, να προσθέσω ότι η μαντίλα αποτελεί «επαγγελματικό στερεότυπο» και σε ισλαμικές κοινωνίες όπου σημαντική μερίδα της άρχουσας τάξης ακολουθεί έναν πιο δυτικό τρόπο ζωής. Στη συγκεκριμένη περίπτωση της έρευνας της κας Αϊντίν, προσωπική μου εκτίμηση είναι ότι η υιοθέτηση της μαντίλας από τη εν λόγω μετανάστρια ήλθε ως αντίδραση στις δυσκολίες ενσωμάτωσής της ή αποδοχής της από τη γερμανική κοινωνία και αυτό δυστυχώς είναι το «δράμα» της δεύτερης ή και της τρίτης γενιάς μουσουλμάνων μεταναστών στην Ευρώπη: Δεν ανήκουν πουθενά. Η πατρίδα των γονέων είναι δεν έιναι πλεόν πατρίδα, ένας άγνωστος κόσμος πολύ μακρινός, και η νέα πατρίδα απρόσιτη πίσω από τη βιτρίνα του περιφραγμένου μικρόκοσμου των μεταναστών. Σε κάθε περίπτωση ένας ξένος κόσμος. Σε κάθε περίπτωση υπάρχει η ανάγκη να δηλωθούν δημόσια εκείνα τα στοιχεία που θα αναδείξουν την διακριτή ταυτότητα.

Τώρα, όσον αφορά άλλα σημεία του άρθρου, η σύγκριση του Ευρωπαϊκού Ισλάμ (φορείς του οποίου είναι κυρίως μετανάστες) με την μειονοτική πραγματικότητα της Θράκης μάλλον δεν είναι εύστοχη, καθώς τα δεδομένα και το κοινωνικό υπόβαθρο είναι εντελώς διαφορετικά. Οι δύο καταστάσεις ταυτίζονται μόνο όταν Θρακιώτες μουσουλμάνοι βρίσκονται ως μετανάστες στην Ευρώπη, κυρίως στη Γερμανία η οποία αποτελεί συνήθη προορισμό τους για εργασία.

Στη Θράκη επί σειρά ετών η μαντίλα είχε το δικό της συμβολισμό στη σύγκρουση των λεγόμενων «παλαιότουρκων» που θεώρησαν ξένο σώμα τις μεταρρυθμίσεις του Κεμάλ που ήλθε σε σύγκρουση –βίαιη σε αρκετές περιπτώσεις- με τις ισλαμικές παραδόσεις μένοντας πιστοί στις οθωμανικές καταβολές τους και εκείνων που ακολούθησαν τον κεμαλικό εθνικισμό αναπόσπαστο τμήμα του οποίου ήταν και οι μεταρρυθμίσεις που απέβλεπαν στον πνευματικό εκσυγχρονισμό της κοινωνίας μέσω της εκκοσμίκευσής της και της αποβολής των θρησκευτικών της παραδόσεων.


Τα τελευταία χρόνια, πράγματι, η νέα γενιά της μειονότητας στη Θράκη άρχισε να βγαίνει από τα γκέτο της (όπως ορθώς αναφέρεται στο άρθρο) και σε αρκετές περιπτώσεις κάνει τις μικρές προσωπικές της επαναστάσεις ενάντια στο «παλιό».

Το χάσμα μεταξύ των δύο σχολών σκέψης στους κόλπους της μειονότητας, όπως περιγράφεται ανωτέρω, τείνει προς εξαφάνιση. Στη διαμορφούμενη νέα κατάσταση η μαντίλα διατηρεί όμως έναν δικό της συμβολισμό: Αυτό του εθνικού προσδιορισμού, στοιχείο που στις μειονοτική ψυχολογία είναι πολύ ισχυρό. (Έχω υπάρξει μειονοτικός και γνωρίζω από πρώτο χέρι ότι στο συλλογικό υποσυνείδητο της μειονότητας, τουλάχιστον στη βαλκανική μας γωνιά, η γλώσσα και η θρησκεία είναι τα δύο βασικά στοιχεία του εθνικού αυτοπροσδιορισμού των μειονοτήτων).

Τα γράφω όλα αυτά για να δείξω ότι οι δύο περιπτώσεις, στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες και τη Θράκη παρά τις όποιες ομοιότητες τους παρουσιάζουν και σημαντικές διαφορές..

Τέλος, όσον αφορά το περιστατικό που έδωσε την αφορμή στο συγκεκριμένο άρθρο: Ο αποκλεισμός της κοπέλας με τη μαντίλα από την καφετέρια σαφώς και είναι καταδικαστέος και δεν νομίζω ότι στη συγκεκριμένη περίπτωση τα κίνητρα ήταν εθνικο-πολιτιστικά, αν και πρακτικές σαν κι αυτή μπορούν να δώσουν έναυσμα για τέτοιου είδους αντιπαραθέσεις, όπως άλλωστε αποδεικνύεται και από την τοποθέτηση του κ.Ντεντέ. Είναι ένα δυσάρεστο φαινόμενο που συμβαίνει σε ολόκληρη την ελληνική επικράτεια, στις μεγαλουπόλεις και την περιφέρεια, όπου τα διάφορα μαγαζιά βάζουν «πόρτα» και dress code. Πιθανώς μάλιστα να είναι πιο πιθανό να «φας» πόρτα στην Αθήνα από ό,τι στην Κομοτηνή, όπου κάποιες καφετέριες θέλουν να «πουλήσουν μούρη» περί πολυτέλειας, «in» καταστάσεων και άλλα βλαχομπαρόκ σε φοιτητές ή εξοδούχους φαντάρους από την Αθήνα ή τη Θεσσαλονίκη ή ακόμη και ντόπιους.

Σε κάθε περίπτωση το γεγονός έδωσε αφορμή για έναν δημιουργικό προβληματισμό σε ένα υπαρκτό πρόβλημα, ασχέτως εάν το συγκεκριμένο περιστατικό στην Κομοτηνή σχετίζεται ή όχι με όλα αυτά. Από αυτή την άποψη οφείλουμε να ευχαριστήσουμε τον Τάκη...

ΓΜ

ΥΓ: Συγγνώμη για την πολυλογία

Ανώνυμος είπε...

Για να προσεγγισει καποιος το θεμα φαινεται οτι πρεπει να γινει μερος του διαλογου/μαντιναδας (ανταλαγη στοιχακιων) αναμεσα στον διαχρονικο ακροδεξιο λαϊκισμο και την παραδοσιακη "προοδευτικη διανοηση".Σ΄αυτο το (θεατρ.) ιντερλουδιο δεν προβλεπεται ρολος για την πολιτικη αφου οι ρολοι πηγαζουν και νομιμοποιουνται μεσα απο τον θεοποιηση των θεσεων,η δε (real)politik (μη αγια ουσα) αυτοριθμιζεται μεσα απο την συγκρουση των αγιων ιδεων και αναλογως της επικρατηση τους.Πλεονεκτηματα:σε περιπτωση επικρατησης υπαρχει ο (νομοτελειακος)θριαμβος του νικητη,σε πιθανη αποτυχια το αλοθι του ητημενου:Διανοητικος πριμιτιβισμος υστερα απο 2+ αιωνες φιλοσοφικης σκεψης.Προς ΤΚ:Πρωτοτοκο τεκνο του ερωτηματος που αναφερατε ειναι ο χριστιανισμος με αναδοχο τον νεοπλατωνισμο,στερνοπαιδι του η μαρξιστικη αριστερα με αναδοχο την Χεγγελικη παραδωση.Επισης υπαρχουν ενα σωρο αποπαιδια,εξωγαμα και αποκληρα παιδια των φαναριων του ιδιου γεννητορα.Προς ανωνυμο φιλο(/η απ΄τα παλια?):Το Τελεσιγραφο (της περιοδου χαριτος στη δημοκρατικη Γερμανια) του Πατερα Μ.R-R εξεπνευσε ηδη μαζυ με τον 20 αιωνα,αφηστε την Αγιοποιηση των θεσεων του και του ιδιου για μετα την τελευτην του βιου του(οσονουπω).Μεχρι τοτε δεν διαβλεπω ορατο τουλαχιστον, κινδυνο "εν λευκω" ρυθμισης κανενος κανονα,κανενος παιχνιδιου εκτος και αν συμβαλουμε συμετεχοντες στο καψιμο της λογικης:Η παρουσια της μανδιλοφορουσας και του ρασοφορου στην καφετερια ουσιωδως απεχει απο αυτη στη διδασκαλικη εδρα! Ή οχι? ΑΣ

Ανώνυμος είπε...

Συμπληρωματικα προς ΤΚ: 1)"στο βαθος αρκετων σχολιων διαφαινεται μια αμυδρη υποψια περι ανωτερωτητας του (δικου μας) πολιτισμου..." -Ποιου "δικου μας",ενοειτε του δυτικου? Σε συγκριση με ποιον,τον ισλαμικο? Σε ποιους τομεις,στο δικαιο πχ ή καπου αλλου ? Θεωρειτε απαραιτητη μια τετοια συζητηση ? Εκτος εαν ως "δικου μας"ενοειτε τον αχταρμα της συγχρονης Ελληνικης κοινωνιας ή τουλαχιστον ενος,οχι ευκαταφρονητου,μερους της (Θρησκοληψια-βλαχογκλαμουρια-εθνικη υπεριφανεια) οποτε ομολογουμενως θα αμφιταλαντευτω μεταξυ των υπερτατων αυτων αξιων. 2)"οι νομοι της χωρας ειναι (υπονοειται)οι πλεον ενδεδειγμενοι.....η βαση στην κουβεντα" Να τους αλλαξουμε! Προς ποια κατευθυνση,αυτη των ισλαμικων που τους καταργουν ή προς βελτιωτέρα ? 3) Επαναληψη:Οι γηγενεις μουσουλμανοι ειναι αντικειμενικα αλλη περιπτωση απο αυτη των συγχρονων μουσουλμανων μεταναστων οι οποιοι:καλως να ορισουν αλλα μη μας κουβαλησουν και το χωριο τους (το πνευματικο),εχουμε αλλωστε αρκετη πατροπαραδοτη θρησκευτικη λυματολασπη που ειδικα τα τελευταια χρονια ξεχειλισαν οι υπονομοι. 4)Η δημοκρατια εμπεριεχει το αντιθετο της μεχρι εκεινο το ποσοστο που δεν την σκοτωνει,το παραπανω το αποβαλει. ΑΣ ΥΓ:30+ χρονια μετα θα παρακαλουσα την αποτιμηση σας με την μορφη της οψιμης ιστορικης κρισης για το "Καραμανλης ή Τανκς".

Ανώνυμος είπε...

Προς ΤΚ (και συγνωμη για την καταχρηση):Στην παρατηρηση σας γιατι το ΛΑΟΣ ειναι 3ο κομα στη βορεια Ελλαδα (νεες χωρες επι το εκκλησιαστικοτερον).Εχετε σκευτει εαν το φαινομενο αυτο σχετιζεται με οποιονδηποτε τροπο (και) με το γεγονος οτι ειναι τοποι αυξημενης υποδοχης προσφυγων (εστω και θρησκευτικα ομοδοξων)στην προσφατη ιστορια της χωρας? ΑΣ

Καμπύλης Τάκης είπε...

Αγαπητοί φίλοι μου παραθετω το κλείσιμο σχετικού αρθρου του Χρ.Γιανναρά στην Καθημερινη της Κυριακής.

"Δεν ακούστηκε ποτέ στον πολιτικό λόγο των ελλαδικών κομμάτων το προφανές και πασίδηλο: Οτι η Ελλάδα είναι η μόνη από τους γειτόνους της που αρνείται να εφαρμόσει την αυτονόητη για όλους γύρω της αρχή της εθνοκάθαρσης. Θα μπορούσε. Και αρνείται. Αλλά η Ιμβρος και η Τένεδος είναι δίπλα στη Θράκη, το Κοσσυφοπέδιο και η Βόρεια Ηπειρος σε μικρή απόσταση, το Κουρδιστάν όχι πολύ μακριά.
Στη Θράκη το Finis Greciae είναι περισσότερο από οπουδήποτε αλλού ψηλαφητό."

tyn είπε...

S G

Αν σου απαγορευαν την εισοδο σε καφετερια επειδη π.χ. φορας γυαλια πως θα σου φαινόταν? Επισης δεν ειμαι σιγουρος οτι νομικα υπαρχει αυτο το δικαιωμα στον ιδιοκτητη.

Καμπύλης Τάκης είπε...

Προς ΑΣ:Και η Νίκαια επίσης και η Κοκκινιά.Και η Νέα Σμυρνη(εξαιρω μονο τη ...νεα Ελβετία).Λυπάμαι αλλα το ερωτημα βρισκει απάντηση μονο απο μηχανιστικούς τρόπους πρόσληψης της ιστορίας.Διότι τότε θα σας θυμησω οτι οι γερμανοτσολιάδες της Βόρειας ελλάδας πλαισιώθηκαν απο Πόντιους "σλαβοφάγους".Και μερικά χρονια νωρίτερα μεσα στην ιδια τη Θεσσαλονίκη οι "προοδευτικοί" της εποχής ,ητοι οι βενιζελικοί προκαλούσαν πογκρόμ εναντίον των εβραίων.Και στο '40 τα σπίτια και τις περιουσίες των εβραιων οικειοποιήθηκαν μικρασιάτες πρόσφυγες.Οχι κ.ΑΣ:Η ιστορία δεν διδάσκει ουτε νομιμοποιεί το παρόν.Αλλοίμονο αν νομίσουμε κάτι τετοιο...
Οσον αφορά το "Καραμανλής ή τανκς" με βρισκετε ανέτοιμο.Επιφυλάσσομαι.
Για δε τα περι "πολιτισμού" πίστευα οτι μαλλον ειμαι σαφής αλλα εχετε δικιο.Προφανως δεν εννούσα τιποτα περισσότερο απο τους πολιτες που θεωρούν οτι ο ορος πατριδα δεν εχει γεωγραφικά ή ιστορικά πλαίσια.
Προς tsylns:΅Το επιχειρημα με αγγιζει για πολύ προσωπικούς και μάλλον προφανείς λόγους...
Προς ΓΜ:Ευπρόσδεκτα και αλλα τετοια σχόλια...

Ανώνυμος είπε...

Μερικά γεγονότα και φαινόμενα είναι μοναδικά. Η επαρκής ανάλυσή τους προϋποθέτει αυτή την παραδοχή. Το Ολοκαύτωμα, π.χ., είναι ένα μοναδικό ιστορικό γεγονός, χωρίς να σημαίνει ότι δεν έχουν λάβει χώρα και άλλες εθνοκαθάρσεις. Ο αποκλεισμός λόγω μαντήλας έχει, επίσης, τη μοναδικότητά του (και δεν κάνω παραλληλισμούς και όχι ότι δεν τρως πόρτα κι αλλιώς). Τρώω πόρτα λόγω μαντήλας σημαίνει ότι αποκλείομαι λόγω εθνικο-πολιτισμικού χαρακτηριστικού, που αφορά εμένα προσωπικά και άλλες όμοιες με μένα το ίδιο. Δηλ. ο αποκλεισμός αφορά δευτερευόντως το ίδιο το ντύσιμο και πρωτίστως το πρόσωπο που το φέρει αλλά και όσους το φέρουν επίσης. Στο πρόσωπο της μουσουλμάνας που δεν της επιτράπηκε η είσοδος στην καφετέρια, αποκλείστηκαν όλες οι γυναίκες που φορούν μαντήλα και δυνητικά θα μπορούσαν να βρεθούν στην ίδια κατάσταση, όχι τόσο γιαυτό που φορούν αλλα για όσα το σύμβολα παραπέμπει και όδες συνεκδοχές μας δημιουργεί. Επίσης, το να μην μπορείς να πιείς καφέ σε μια καφετέρια φορώντας μαντήλα σημαίνει ότι και η απλή επιφανειακή συνύπαρξη σε έναν χώρο αναψυχής ανθρώπων με διαφορετικά πολιτισμικά πρότυπα, δεν είναι δυνατή. Γίνεται το πολιτισμικό πρότυπο που υιοθετεί κάποιος κριτήριο για μια τυπική συναναστροφή? Τόσο λίγη ανοχή στη διαφορά και τόσο λίγη απορία για τη διαφορά?

S G είπε...

"Αν σου απαγορευαν την εισοδο σε καφετερια επειδη π.χ. φορας γυαλια πως θα σου φαινόταν? Επισης δεν ειμαι σιγουρος οτι νομικα υπαρχει αυτο το δικαιωμα στον ιδιοκτητη."

τα γυαλια δεν ειναι θεμα μοδας ειναι θεμα υγειας. ειναι σαν να μου λες οτι θα απαγορευαν την εισοδο σε καποιον με πατεριτσες...

νομικα το δικαιωμα της επιβολης καποιου ρουχισμου νομιζω επιτρεπεται μονο σε "λεσχες"...

Ανώνυμος είπε...

ΤΚ: το θεμα των "νεων χωρων"ειναι προτιμοτερο να μην το συζητησουμε απο εδω,απλως "ψαχτε" το καπως καλυτερα.Για τα υπολοιπα τι να συζητησουμε τωρα,ακροδεξιες αποψεις,αν δηλ. εχουν δικαιωμα να μπαινουν στις καφετεριες γυναικες με μαντιλες? ΑΣ

Ανώνυμος είπε...

Προς ΓΜ που αυτοθεωρείται πολυλογάς (κάθε άλλο θα έλεγα..)
Προσυπογράφω (εστω και ανώνυμα τα όσα λέει:)

"Τώρα, όσον αφορά άλλα σημεία του άρθρου, η σύγκριση του Ευρωπαϊκού Ισλάμ (φορείς του οποίου είναι κυρίως μετανάστες) με την μειονοτική πραγματικότητα της Θράκης μάλλον δεν είναι εύστοχη, καθώς τα δεδομένα και το κοινωνικό υπόβαθρο είναι εντελώς διαφορετικά".

Πολλές φορές αναλογίζομαι την υπάρχουσα, παρελθούσα αλλά κυρίως την μελλοντική κατάσταση. Όχι πάντα αισιόδοξα, όχι πάντα εντελώς παθητικά ή απαισιόδοξα.

Τυγχάνει να είμαι από "εκεί πάνω" όπως συνηθίζεται να λέγεται "από εκεί χάμω!" -τους ωραίους ως Έλληνες Αθηναίους-.. από τα πέριξ του "μαχαλά" αν θέλετε.. και όπως καταλαβαίνετε είμαι περήφανος..! Περήφανος και εγώ ως Θρακιώτης, Έλληνας, και Πολίτης του Κόσμου.

Όχι περήφανος για την κατάσταση προς την μειονότητα από πλευράς ελληνικού κράτους, όχι περήφανος για την στάση όποιων (της ίδιας της μειονότητας) που καταχρώνται την διαφορετικότητά τους..

Τέτοια περιστατικά, και όσα αναφέρονται στο άρθρο σου Τάκη, είναι άπαράδεκτα -μεσαιωνικά- (θέλω να) πιστεύω όμως μεμονωμένα. Εξάλλου η όλη συμβίωση επί του συνόλου είναι πιο ομαλή, πιο όμορφη αν θέλετε από ότι στο περαλθόν. Πολλά πρέπει να γίνουν, πολλά πρέπει να αλλάξουν, πρώτα από όλα στην ίδια την στάση και την σκέψη μας.. μέγιστης προτεραιότητας όμως είναι ένας ευρύς διάλογος, χωρίς αποκεισμούς, φανατισμούς και άλλες ηλιθιότητες!

Με νηφλιότητα, "majority" και "minority" (για να ρίξω και το αγγλικό μου..) όπως αυτή διαγράφεται μπορούν να κάνουν πολλά αν ανοιχτά τεθούν τα ζητήματα και αναδείξουμε τον διαλογο.

Γι αυτό το έναυσμα διαλόγου και περισυλλογής Τάκη, ως Θρακιώτης, σε ευχαριστώ. Για τα υπόλοιπα (εσένα και πάρα, πάρα πολλούς άλλους) σε συγχωρώ! Εξάλλου τι φταίτε κι εσείς εκεί "χάμω"??
Όσο και εμείς εκεί "πάνω"...

Καμπύλης Τάκης είπε...

"χάμου" για να ειμαστε ακριβείς.Ωραια συζητηση -πάντως μου ελειψε ο Roman.

Roman είπε...

Τάκη - και συνδαιτυμόνες,
ευχαριστώ για μία καταπληκτική συζήτηση. Έμαθα πολλά και δεν έχω πολλά να προσφέρω σε αντάλλαγμα.

Προφανώς κατατάσουμε πρακτικές όπως αυτές του καταστηματάρχη ως ακροδεξιές, ωστόσο απο μία άποψη (πολιτικής επιστήμης) το αιτιολογικό της "πόρτας" δεν είναι η επίκληση στον κοινοτισμό, αλλά στην ατομική ελευθερία ("καφετέρια μου είναι, ότι θέλω κάνω"). Ακούγεται σαν να είναι έτοιμος ο καταστηματάρχης να πάει στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων για παραβίαση του ιδιωτικού του χώρου!

Αντίθετα ο κοινοτισμός - που έχει παραδοσιακά συνδεθεί με ρεπουμπλικανισμό, και χριστιανοδημοκρατία - είναι αυτός που (θα μπορούσε να) παράσχει προστασία στις μαντηλοφόρες, θεωρώντας την καφετέρια δημόσιο χώρο - χώρο της κοινότητας, και άρα και αυτών.

Άρα πάλι πάμε πίσω στη συζήτηση περι δημοσίου και ιδιωτικού. Περι (ατομικής) ελευθερίας και (κοινοτικής) προστασίας.

ΥΓ Τάκη μου, τον Ρόμαν τον χτύπησε ο άτιμος ο Έρως... Συγγνώμη για τη σιγή ασυρμάτου, i'm back.

Ανώνυμος είπε...

Θεωρώ ότι όχι μόνο το κλείσιμο, αλλά όλο το άρθρο του Γιανναρά έχει ενδιαφέρον και για την συγκεκριμένη "ιστορία". Για αυτό (και με το συμπάθειο Τάκη) το παραθέτω ακολούθως..

τόσο οι "πάνω" όσο και οι "χάμω" μπορούν να μάθουν πολλά από αυτό:

"ΕΠΙΦΥΛΛΙΔΑ / Tου Xρήστου Γιανναρά

Δισυπόστατη επικράτεια στη Θράκη
Η διαπίστωση Finis Greciae επαληθεύεται, με χίλιες δυο αφορμές, σε κάθε γωνιά της χώρας. Όμως, ειδικά στη Θράκη, ο επισκέπτης, Έλληνας ή ξένος, δέχεται τη διαπίστωση σαν κατακέφαλο χτύπημα -απίστευτο σε ωμότητα προκλητικό δεδομένο: Ωσάν το Ελλαδικό κράτος να έχει, εδώ και χρόνια, παραιτηθεί και από τις ελάχιστες αξιώσεις κυριαρχίας, προστασίας των Ελλήνων πολιτών στη γεωγραφική αυτή περιοχή. Ωσάν προαποφασισμένα να συντηρεί εκεί μια τυπική και συνειδητά προσωρινή παρουσία, γραφειοκρατική, διαδικαστικά διοικητική.

Γνωστό και από δεκαετίες χιλιοειπωμένο: Επικυρίαρχος στη Θράκη και κατά προτεραιότητα φορέας εξουσίας είναι το εκεί Τουρκικό Προξενείο. Ελέγχει με μεθόδους συνεπούς ολοκληρωτισμού την οργανωμένη συλλογικότητα του μουσουλμανικού στοιχείου, παγιδεύει στη φοβία και εκβιάζει τον ελληνικό πληθυσμό. Με απίστευτο αυταρχισμό επιβάλλει ταυτότητα και συνείδηση τουρκικής εθνικότητας ακόμα και σε κοινωνικές ομάδες δίχως ίχνος τουρκικής φυλετικής καταγωγής. Αστυνομεύει αδίστακτα τον ιδιωτικό βίο των μουσουλμάνων Ελλήνων πολιτών της μειονότητας.

Δεν είναι ρητορικές γενικότητες αυτά. Αν ένας πολίτης πομακικής καταγωγής επιλέξει να στείλει το παιδί του στο δημόσιο ελληνικό γυμνάσιο και όχι στο “ιδιωτικό” μουσουλμανικό της πρωτεύουσας του νομού, από την ίδια κιόλας μέρα θα μπαίνει στο καφενείο του χωριού του και όλοι θα φεύγουν, το καφενείο θα αδειάζει επιδεικτικά, ο τολμητίας θα απομονωθεί στο χωριό, θα απειλείται, θα προπηλακίζεται. Δεκαετίες τώρα, η πομακική γλώσσα είναι σε απηνή διωγμό, οι πομακικής καταγωγής πολίτες οφείλουν να μεταβληθούν σε τουρκόφωνους, γιατί αυτό επιτάσσει το προξενικό δικτατορικό καθεστώς στη Θράκη. Αν επιστημονικός φορέας τολμήσει συνέδριο ή ημερίδα για το παιδαγωγικό και ψυχολογικό πρόβλημα τριγλωσσίας στα πομακοχώρια (πομακικά στο σπίτι, τουρκικά στο σχολείο, ελληνικά στη κοινωνική ζωή και στην αγορά) οργανωμένοι εγκάθετοι θα εισχωρήσουν στο ακροατήριο, θα προκαλέσουν επεισόδια, θα τρομοκρατήσουν με απειλές.

Δεκαετίες τώρα ο ελληνικός πληθυσμός της Θράκης, ομόφωνα, όπως τουλάχιστον βεβαιώνουν υπεύθυνοι εκπρόσωποί του, ζητάει από τις αθηναϊκές κυβερνήσεις να κλείσουν το Τουρκικό Προξενείο της Κομοτηνής, αυτό το “κράτος εν κράτει”, την παγιωμένη θρασύτατη πρόκληση και έμπρακτη αναίρεση της ανεξαρτησίας του ελληνικού κράτους. Οι κυβερνήσεις προφασίζονται ότι ένα τέτοιο τόλμημα θα επέτρεπε στην Τουρκία να κλείσει για αντίποινα το Ελληνικό Προξενείο της Κωνσταντινούπολης. Αλλά κανείς ποτέ δεν εξήγησε υπεύθυνα στους Έλληνες πολίτες, γιατί το συγκεκριμένο μέτρο τουρκικών αντιποίνων θα ήταν μεγαλύτερη ζημιά για τον Ελληνισμό από αυτήν που σταθερά συντελείται τόσα χρόνια τώρα στη Θράκη.

Οι ελληνικοί πληθυσμοί φεύγουν από την ύπαιθρο της Θράκης, τα χωριά ερημώνουν. Η γη εγκαταλείπεται στη μουσουλμανική μειονότητα που διατεταγμένα παραμένει με πείσμα στα χωριά, αγοράζει συνεχώς κτήματα, δεν πουλάει ποτέ σπιθαμή κεκτημένης ιδιοκτησίας. Και μοιάζει διατεταγμένα να επιδίδεται στην πολυτεκνία. Η τρομοκρατία της προξενικής αστυνόμευσης επιβάλλει τη μαντίλα στα κορίτσια, τη “στολή” της μουσουλμάνας στις γυναίκες μετά την εφηβεία. Βέβαια το Τουρκικό Προξενείο υποτίθεται ότι εκπροσωπεί στη Θράκη την Τουρκία, κράτος “άθρησκο, πειθαρχημένο στα κεμαλικά ιδεώδη. Αλλά στην πραγματικότητα η θρησκεία του Ισλάμ είναι το ισχυρότερο όπλο στην αδίστακτη στρατηγική του τουρκικού επεκτατισμού.

Τα συχνά ταξίδια Αμερικανών και Βρετανών αξιωματούχων στην ελληνική Θράκη δημιουργούν απορία και φόβο στον ντόπιο πληθυσμό: Γιατί τόσο φανερό το ενδιαφέρον της Υπερδύναμης σήμερα γι' αυτήν ειδικά την περιοχή της ελληνικής επικράτειας; Μήπως το έντονο ενδιαφέρον έχει κάποια σχέση με την τερατώδη αδιαφορία των ελληνικών κυβερνήσεων για τις τουρκικές εκεί προκλήσεις; Μήπως είναι διατεταγμένη η επίσημη ελληνική “αδιαφορία”; Το σενάριο που κάποτε εμφανίστηκε υπαινικτικά ότι η Θράκη θα μπορούσε να είναι από τα πιθανά ανταλλάγματα που θα παραχωρηθούν στην Τουρκία όταν οι ΗΠΑ απαιτήσουν την ίδρυση ανεξάρτητου κουρδικού κράτους, έχει άραγε ερείσματα ρεαλιστικής πρόβλεψης; Και όταν τέτοια σενάρια ισχυροποιούνται ως πιθανότητα από τη ραγιάδικη συμπεριφορά των ελλαδικών κυβερνήσεων, πώς να στεριώσουν επενδύσεις, εργοστάσια και ανάπτυξη στην πολύπαθη Θράκη;

Ραγιάδικη συμπεριφορά: Οι ντόπιοι καταγγέλλουν πολλές περιπτώσεις (είναι μάλλον ο κανόνας) υποψήφιων βουλευτών, υποψήφιων νομαρχών, υποψήφιων δημάρχων που εκλιπαρούν για καλές σχέσεις με το Τουρκικό Προξενείο και προσφέρουν οτιδήποτε τους ζητηθεί (σε απερίγραπτης δουλοπρέπειας άμιλλα) προκειμένου να ευνοηθούν με τις ψήφους της μουσουλμανικής μειονότητας. Γιατί οι μουσουλμάνοι Έλληνες είναι πολίτες τριτοκοσμικής κατηγορίας, ψηφίζουν υποταγμένοι και πειθήνιοι μόνο πρόσωπα που το Προξενείο θα υποδείξει.

Παρόλο που αυτές οι καταγγελίες είναι τα κυρίαρχα θέματα στις ιδιωτικές συζητήσεις και όσα τεκμήρια κατατίθενται κυριολεκτικά συγκλονίζουν, δεν επενέβη ποτέ εισαγγελέας ή (σωστότερα) στρατοδίκης να ελέγξει τις συνέπειες για την άμυνα και την ασφάλεια της χώρας μιας τέτοιας πολιτικής συμπεριφοράς. Εδώ δεν διανοήθηκε ποτέ η Στρατιωτική Δικαιοσύνη να ελέγξει το πραγματικό αντίκρισμα της μεγαλόστομης ρητορείας για το “αξιόμαχον και ετοιμοπόλεμον” των Ενόπλων Δυνάμεων. Όμως οι Έλληνες πολίτες στη Θράκη βλέπουν με τα μάτια τους πολλά. Να ξεκινούν τριάντα στρατιωτικά οχήματα από την Ξάνθη για τον Έβρο και να φτάνουν στον προορισμό τους τα πέντε ή τα οκτώ, τα υπόλοιπα να αχρηστεύονται στον δρόμο. Ψηλαφούν τις συμπεριφορές δημοσιοϋπαλληλίας, ψυχρής αδιαφορίας, χαβαλέ και ραστώνης που γίνονται όλο και επικρατέστερες στα στρατόπεδα. Και ο φόβος σωφιλιάζεται στις ψυχές.

Δεν ακούστηκε ποτέ στον πολιτικό λόγο των ελλαδικών κομμάτων το προφανές και πασίδηλο: Οτι η Ελλάδα είναι η μόνη από τους γειτόνους της που αρνείται να εφαρμόσει την αυτονόητη για όλους γύρω της αρχή της εθνοκάθαρσης. Θα μπορούσε. Και αρνείται. Αλλά η Ίμβρος και η Τένεδος είναι δίπλα στη Θράκη, το Κοσσυφοπέδιο και η Βόρεια Ήπειρος σε μικρή απόσταση, το Κουρδιστάν όχι πολύ μακριά.

Στη Θράκη το Finis Greciae είναι περισσότερο από οπουδήποτε αλλού ψηλαφητό".

ΠΗΓΗ: εφ. ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Δεν συμφωνώ με όλα, στα πιο πολλά όμως βρίσκω κάποια αλήθεια..
περισυλλογισμός και διάλογος λοιπόν
(και ευχαριστώ για την φιλοξενία)

Ανώνυμος είπε...

Φίλε ανώνυμε,
πόση αλήθεια βρίσκεις στα περί εθνοκάθαρσης που δεν εφαρμόζεται (δυστυχώς, κατά τον κ. Γιανναρά) στην Ελλάδα?
Συγγνώμη, αλλά ο Benois και ο Krebs δεν θα έλεγαν τίποτα περισσότερο και τίποτα χειρότερο.
Γιατί σ'αυτήν τη χώρα βρίσκουμε "ενδιαφέροντα" (τι σημαίνει άραγε αυτή η λέξη?) τα τόσο προφανώς απαράδεκτα?

Ανώνυμος είπε...

Φίλε ανώνυμε,
πόση αλήθεια βρίσκεις στα περί εθνοκάθαρσης που δεν εφαρμόζεται (δυστυχώς, κατά τον κ. Γιανναρά) στην Ελλάδα?
Συγγνώμη, αλλά ο Benois και ο Krebs δεν θα έλεγαν τίποτα περισσότερο και τίποτα χειρότερο.
Γιατί σ'αυτήν τη χώρα βρίσκουμε "ενδιαφέροντα" (τι σημαίνει άραγε αυτή η λέξη?) τα τόσο προφανώς απαράδεκτα?

Ανώνυμος είπε...

Φίλε ανώνυμε,
πόση αλήθεια βρίσκεις στα περί εθνοκάθαρσης που δεν εφαρμόζεται (δυστυχώς, κατά τον κ. Γιανναρά) στην Ελλάδα?
Συγγνώμη, αλλά ο Benois και ο Krebs δεν θα έλεγαν τίποτα περισσότερο και τίποτα χειρότερο.
Γιατί σ'αυτήν τη χώρα βρίσκουμε "ενδιαφέροντα" (τι σημαίνει άραγε αυτή η λέξη?) τα τόσο προφανώς απαράδεκτα?

Ανώνυμος είπε...

ginearisnagoystaris γιατί δεν πάς αγόρι μου καλύτερα να φάς ένα παγωτό

Ανώνυμος είπε...

Θα ήθελα να κάνω ένα σχόλιο ψιλοάσχετο με τα προηγούμενα αλλά νομίζω αξίζει να το δούμε κι έτσι: καλώς η κακώς, η ισλαμική μαντίλα είναι σύμβολο επίδειξης συγκεκριμένης θρησκευτικής πίστης. Με αυτό το αιτιολογικό απαγορεύτηκε στα γαλλικά σχολεία, όπως απαγορεύτηκε, στα ίδια, η ανάρτηση του σταυρού στις αίθουσες και κάθε άλλη επίδειξη θρησκευτικών συμβόλων. Με αυτό το δεδομένο λοιπόν αναρωτιέμαι, αν έμπαινε μια παρέα στην καφετέρια κρατώντας επιδεικτικά τη ΣΚΟΠΙΑ, θεωρούμε ότι ο ιδιοκτήτης θα είχε δικαίωμα να τους διώξει; Κι αν έμπαιναν δυο κυρίες του ΣΩΤΗΡΑ, με τη γνωστή αμφίεση, κρατώντας και προτάσσοντας έναν ευμεγέθη σταυρό; Αν έμπαινε ένας δωδεκαθειστής με χλαμύδα, σανδάλια και δεν ξέρω τι άλλο; Θα είχε δικαίωμα να τους πει ότι δεν επιτρέπει τέτοιου είδους συμπεριφορές στο κατάστημα;
Ξέρω, ίσως μου πείτε ότι η μαντίλα είναι αφορμή κι όχι η αιτία στο συγκεκριμένο περιστατικό. Μπορεί να είναι κι έτσι. Μπορεί και όχι. Γιατί ομως να δεχόμαστε τόσο συγκεκριμένες δηλώσεις θρησκευτικής πίστης σε δημόσιους χώρους μόνο από τους οπαδούς συγκεκριμένης θρησκείας; Διότι σε θρησκευτικό σύμβολο έχει αναχθεί η μαντίλα καλώς ή κακώς, παρά σε παραδοσιακό ενδυματολογικό στοιχείο. Από την άλλη, σίγουρα το να οδηγούνται αυτοί οι άνθρωποι-γυναίκες εν προκειμένω-σε απομόνωση, δεν είναι ότι καλύτερο. Ας το σκεφτούμε όμως κι από αυτή την άποψη. Ο σεβασμός δεν μπορεί να είναι μονόπλευρος ή μονοδιάστατος.
Προσωπικά δεν μου αρέσει η δημόσια επίδειξη θρησκευτικών συμβόλων κατ' αυτόν τον τρόπο-οποιονδήποτε συμβόλων. Φυσικά δεν μπορεί και δεν πρέπει να απαγορευτεί. Ηκαφετέρια όμως δεν είναι ακριβώς "δημόσιος χώρος".

Ανώνυμος είπε...

Συμπληρωματικά προς τα προηγούμενα: ίσως-λέω ίσως-αν καταλάβουν αυτοί οι νέοι άνθρωποι ότι δεν είναι αποδεκτοί από τον περίγυρο, να επαναξιολογήσουν τις συμπεριφορές και τις παραδόσεις τους. Το θεωρείτε κακό αυτό; Εγώ το θεωρώ αναγκαίο, όλοι οι νέοι πρέπει να ωθούνται σε μια τέτοια επαναξιολόγηση. Το θεωρείτε αφελές; Ίσως, αλλά δεν με πειράζει. Θεωρείτε το κείμενο αυτό και το προηγούμενο μια προσπάθεια για αποϊδεολογικοποίηση του θέματος; Νομίζω κάνετε λάθος.

Ανώνυμος είπε...

Τώρα που διάβασα και το άρθρο της 24-3 για τη σύνθεση του πληθυσμού στο νοτιοελλαδικό χώρο κατά την επανάσταση, συνειδητοποίησα ότι ζηλεύω. Διότι εδώ και χρόνια αναρωτιέμαι αν και πόσο "ελληνικό" αίμα τρέχει στις φλέβες μου, πόσο τούρκικο, αρβανίτικο, σλάβικο, ρουμανοβλάχικο, γοτθικό και ούτω καθεξής. Φοβάμαι ότι δεν θα μάθω ποτέ. Μπου-χου-χου, δεν ξέρω ποιές είναι οι ρίζες μου, δεν έχω πλήρη εικόνα της ταυτότητας μου, αυτό δεν είναι αστείο, με ενοχλεί. Βέβαια πιστεύω ότι αυτό ισχύει για όλους τους κατοίκους των Βαλκανίων και της Μικράς Ασίας τουλάχιστον, των ελλήνων Μουσουλμάνων συμπεριλαμβανομένων. Όμως αυτοί, ή έστω πολλοί από αυτούς, σε αντίθεση μ' εμένα, νομίζουν ότι ξέρουν ποιοί είναι κι από ποιούς κατάγονται. Κι αυτό μου τη σπάει!

Ανώνυμος είπε...

Λοιπον για να γινει λιγο πιο συγκεκριμενο.Η μαντηλα σημειολογικα αποτελει συμβολο κουλτουρας,βασικοτατο μερος της οποιας ειναι και η θρησκεια.Η μπουργκα επισης οπως και το ρασο.Θεωρω αυτονοητο το δικαιωμα της παρουσιας αυτων των ανθρωπων σε δημοσιους χωρους.Βρισκω αδιανοητη και επικινδυνη την προσπαθεια αποκλεισμου τους απο καθε δημοσιο χωρο (εστιασης,υπηρεσιες κλπ) ως οφειλομενη σε ελειψη ανεκτικοτητας λογω παρομοιων και αντιστοιχων "τυφλων"φανατικων αντιληψεων(Εθνικιστικων,θρησκευτικων κλπ).Εκτιμω ως απαραιτητη υποχρεωση και δικαιωμα της πολιτειας να θετει σαφεις και συγκεκριμενους κανονες.Κατ΄αυτους τοσο το ρασο οσο και η καθε ειδους μαντιλα δεν εχουν καμια απολυτως θεση στη διδασκαλικη εδρα και σε αντιστοιχες δημοσιες λειτουργειες καθοτι η παρουσια του ενος νομιμοποιει την παρουσια του αλλου.Απαραιτητη προυποθεση:ο αμεσος,ουσιαστικος και τυπικος,διαχωρισμος κρατους-εκκλησιας.Ο ισλαμικος σκοταδισμος δεν ειναι δυνατον να θεωρηθει αποδεκτος συμψηφιστικα με τον χριστιανικο συνομολογο του.Η τυρανια της μειοψηφιας και η τυρανια της πλεοψηφιας ειναι δυο γουρουνια με την ιδια μουρη. ΑΣ

Καμπύλης Τάκης είπε...

Πρός ΑΣ:Διαφωνώ ,προσπάθησα να δειξω οτι το φαινόμενο ειναι πιο συνθετο,αλλά εσεις -δικαίωμάς σας- επιμένετε σε μια πιο -νομίζω-επίπεδη αντιμετυωπιση.Σα να το ξεπετάτε.Πάντως μπορεί να διαφωνώ
αλλά σε μερικά κείμενά σας υπάρχουν πραγματικά μαργαριτάρια.Οπως αυτο με τη μειοψηφία και την πλειοψηφία.

Ανώνυμος είπε...

Επι της αρχης αναφερθηκα γιατι βεπω οτι υπαρχουν αρκετα ψευτοδηληματα και συγχηση στο ολο θεμα.Απο πολους προσεγκιζεται συναισθηματικα,εως και φιλανθρωπικα.Που διαφωνειτε? Στην αποθρησκευτικοποιηση της παιδειας,στο χωρισμο του κρατους-εκκλησιας,στην υπαρξη κανονων (νομων για την μεταναστευση κλπ)? Δεν νομιζω.Εκτος και αν μπερδευουμε την ανοχη στο διαφορετικο και την (απαραιτητη) πολυπολιτισμικοτητα με τον οποιο αριστεροχριστιανικο ενοχισμο μας (τουλαχιστο ενα τμημα της κοινωνιας-ξερετε ποιο) ή αν νομιζουμε οτι η αθλια χριστιανικη θρησκευτικοποιηση της κοινωνικης ζωης αντιμετωπιζεται με μια ισχυρη δοση ισλαμισμου ως αντιδοτο για να ισοροπισει.Για τις ιστορικα ελληνικες μουσουλμανικες κοινοτητες σιγουρα υπαρχει διαφορα.Εκτος απο κοινωνικο ειναι και πολιτικο θεμα (Τουρκια κλπ),σαφως και ειναι πιο συνθετο αφου λογω ηληθιας πολιτικης επι πολλες 10ετιες δεν αφομοιωθηκαν λογω λαθους πολιτικης (αποκλεισμοι,περιθωριοποιηση κλπ).ΑΣ

Ανώνυμος είπε...

"ΤΟ ΡΑΣΟ ΔΕΝ ΚΑΝΕΙ ΤΟΝ ΠΑΠΠΑ" ΛΕΕΙ Η ΠΑΡΟΙΜΙΑ, ΚΙ ΕΠΟΜΕΝΩΣ Η ΚΟΠΕΛΑ ΠΟΥ ΦΟΡΑΕΙ ΤΗΝ ΜΑΝΤΙΛΑ ΔΥΟ ΛΓΟΥΣ ΕΧΕΙ ΝΑ ΤΟ ΚΑΝΕΙ:
ΕΙΤΕ ΕΙΝΑΙ ΒΑΘΙΑ ΘΡΗΣΚΟΛΗΠΤΗ ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΑ (ΓΕΓΟΝΟΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΕΙΟΝΟΤΙΚΟΥΣ)
ΕΙΤΕ ΕΠΙΘΥΜΕΙ ΝΑ ΑΝΑΔΕΙΞΕΙ ΤΗΝ ΔΙΑΦΟΡΑ ΤΗΣ
ΚΑΙ ΟΙ 2 ΛΟΓΟΙ ΕΙΝΑΙ ΜΗ ΑΠΟΔΕΚΤΗ ΩΣ ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΚΦΡΑΣΗ, ΓΙΑΤΙ ΠΡΟΣΒΑΛΟΥΝ ΤΗΝ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ ΚΑΙ ΠΡΟΚΑΛΟΥΝ ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ. ΤΟ ΝΑ ΠΕΡΙΦΕΡΟΜΑΙ ΕΠΙΔΕΙΚΤΙΚΑ ΓΙΑ ΝΑ ΠΡΟΒΑΛΛΩ ΤΗΝ ΙΔΙΑΙΤΕΡΟΤΗΤΑ ΜΟΥ ΔΕΝ ΒΑΣΙΖΕΤΑΙ ΣΕ ΚΑΝΕΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑ, ΑΛΛΑ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΧΡΗΣΗ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΣΦΑΙΡΑΣ. ΔΕΝ ΦΟΡΟΥΣΕ ΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΤΗΣ ΣΤΟΛΗ ΣΕ ΠΑΡΕΛΑΣΗ, ΟΥΤΕ ΕΡΧΟΤΑΝ ΑΠΟ ΓΑΜΟ. ΠΗΓΕ ΝΑ ΠΙΕΙ ΚΑΦΕ ΚΑΙ ΘΕΩΡΗΣΕ ΣΩΣΤΟ ΝΑ ΚΡΑΥΓΑΖΕΙ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΑ....ΑΣ ΠΑΕΙ ΝΑ ΚΡΑΥΓΑΣΕΙ ΣΠΙΤΙ ΤΗΣ Η' ΣΤΟ ΤΖΑΜΙ

Ανώνυμος είπε...

για όλους αυτους που μιλούν για επίδειξη αναφορικά με τη μαντήλα, πως θα σας φαινόταν να τρώγατε πόρτα γιατί φοράτε σταυρό? ας μπορέσουμε επιτέλους σαν άνθρωποι του κόσμου (μεινοτικοί, πλειονοτικοί, αθηναιοι, τουρκοι, αλβανοί οτιδήποτε)να συναισθανθούμε το συνανθρωπο και τισ αναγκες του... και όσον αφορά το σεβασμό στον πολιτισμό και τα ήθη τησ χώρας πρέπει να καταλάβεισ φίλε μου ότι γεννήθηκες σε αυτή τη χώρα εντελώς τυχαία και κάθε τόπος ανήκει σε όλους τους ανθρώπουσ του ΚΟΣΜΟΥ ΑΝΕΞΑΙΡΕΤΩΣ, καλύτερα να κάνουμε κουμάντο στο σπίτι μας!!!

είμαι απλώς μία νέα κοπέλα από την αθήνα, δεν έχω σχέση με τη μειονότητα ούτε και ανήκω σε κάποιο κόμμα...you may say i'm a dreamer but i'm not the only one i hope someday you'll join us and the world will be as ONE!!!!!!!!!!