Δευτέρα, Μαρτίου 31, 2008

Σύμφωνο συμβίωσης με την εικονολαγνεία

Ο κύριος Γιώργος είναι 82 χρόνων. Τη μέρα και την ώρα που γυμνασιόπαιδες και ένστολοι έφεδροι παρήλαυναν διαδηλώνοντας στη Θεσσαλονίκη, αυτός είχε άλλα στο μυαλό του. Πώς να φθάσει «μέσα». Εκεί, στον ναό της Ευαγγελίστριας στον Πειραιά βρίσκονταν –σύμφωνα και με το σχετικό δελτίο Τύπου– «η Τιμία Ζώνη της Υπεραγίας Θεοτόκου και η Θαυματουργός Εικόνα της Παναγίας Ξενιάς, έργο του Ευαγγελιστή Λουκά (...)».

Ο κύριος Γιώργος –μένει εκεί κοντά– χρειάστηκε έξι ώρες για να φθάσει μπροστά στα προσκυνήματα. Τόσος ο κόσμος.

Με χρόνια καρδιοπάθεια, ο 82χρονος πάντα απέφευγε τους μεγάλους συνωστισμούς και την ορθοστασία. Οχι όμως και για την εικόνα. Εκεί, οι ιατρικές συμβουλές δεν πιάνουν, ανήκουν σ’ έναν κόσμο που δεν εξασφαλίζει την ελπίδα στον κύριο Γιώργο. Ή που δεν αρκεί για να εκφράσει την ταυτότητά του. Διότι ο κύριος Γιώργος πιστεύει μάλλον αταβιστικά (και ίσως ενοχικά) σ’ αυτό το «θαυματουργή».
Διαβάστε ολόκληρο εδώ

6 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Να και ένας έλληνας δημοσιογραφος που γίνεται γνωστός στο εξωτερικό (για τους λάθος λόγους).... http://www.guardian.co.uk/world/2008/mar/23/greece

Ανώνυμος είπε...

"Καταπληκτικά" και, όπως πάντα, πολύ "πρωτότυπα" όσα αναφέρετε στο άρθρο σας, κ. Καμπύλη, αλλά υπάρχει μια "μικρή" ένσταση και εκ μέρους μου (για να μπω κι εγώ στο πνεύμα της στήλης):αλήθεια, εσείς γιατί κόπτεστε και ενδιαφέρεστε τόσο πολύ για το τι συμβαίνει εντός της Εκκλησίας; Ξαφνικά αποκτήσατε ευαισθησίες και ανησυχίες ως "καλός χριστιανός" για το μέλλον της Εκκλησίας;;Γιατί συνήθως για τα προβλήματα ενός θεσμού νοιάζεται ειλικρινά όποιος πραγματικά ανήκει και ομολογεί την πίστη του σε αυτό τον θεσμό!Όποιος είναι εκ πεποιθήσεως και προγραμματικά ΕΚΤΟΣ ΑΥΤΟΥ του θεσμού (εν προκειμένω της Εκκλησίας), όπως έχετε αποδείξει εδώ και χρόνια μέσα από τα γραπτά σας (και δικαίωμά σας είναι φυσικά να κάνετε ό,τι θέλετε), όποια ένσταση κι αν κάνει δεν την κάνει καλόπιστα και καλοπροαίρετα, αλλά εκ του πονηρού και με διάθεση να διαβάλει, να διαιρέσει και να προξενήσει αναστάστωση!Μη μας πείτε δηλαδή ότι σας νοιάζει πραγματικά η εξυγίανση της Εκκλησίας γιατί αν η Εκκλησία έχει τέτοιους φίλους που γράφουν τόσο "φιλικά" γι' αυτήν όσο κι εσείς, τότε τί να τους κάνει τους εχθρούς της;;
Και γενικότερα: δεν καταλαβαίνω γιατί ενώ η Εκκλησία από τη μια πλευρά οφείλει να μην παρεμβαίνει στα "κοσμικά" ζητήματα, από την άλλη πλευρά όλοι οι κοσμικοί και οι εκτός Εκκλησίας έχουν το δικαίωμα να ελέγχουν την Εκκλησία;;Ποιός είναι τελικά πραγματικά υποταγμένος σε ποιόν;Η Πολιτεία στην Εκκλησία ή η Εκκλησία στην Πολιτεία;Η προσκύνηση των εικόνων είναι ένα ζήτημα καθαρά θρησκευτικό, δογματικό και λατρευτικό που η διευθέτησή του ή η αλλαγή του ή η κατάργησή του είναι δικαιοδοσία αποκλειστικά και μόνο της Εκκλησίας!Αν παρουσιάζατε λίγο πιο σφαιρικά (άρα λίγο πιο έντιμα) το ζήτημα της Εικονομαχίας, και όχι μέσα από τη μόνιμα διαστρεβλωτική, απαρχαιωμένη και παλιομοδίτικη πλέον αντικληρικαλική λογική της εποχής του....Διαφωτισμού, θα αναφέρατε στους αναγνώστες της στήλης σας ότι η υποστήριξη των εικόνων και η τελική νίκη των εικονόφιλων δεν είχε υλιστικά και οικονομικά κίνητρα, όπως την παρουσιάζετε, αλλά πάνω απ' όλα πνευματικά!Αντί να εκθειάζετε το γεγονός ότι με την αναστήλωση των εικόνων η Ορθοδοξία και ο Χριστιανισμός απέδειξαν ότι δεν έχουν σχέση με τις ανεικονικές,μυστικιστικές και ανορθολογικές τάσεις του Ισλάμ και της Ανατολής και ότι αναγνωρίζουν στον άνθρωπο τη δυνατότητα να συλλαμβάνει και να απεικονίζει τη θεϊκή ουσία, παρουσιάζετε το γεγονός της αναστήλωσης των εικόνων σαν μια νίκη της φιλάργυρης Εκκλησίας!!Αλλά βέβαια, ξέχασα: όλα για εσάς και τους ομοίούς σας αριστερίζοντες, τους θραμμένους με τα μαρξιστικά νάματα, έχουν πάντα μια όψη, την υλική....Οτιδήποτε έχει σχέση με πνεύμα είναι μια μπουρδολογία και μισή, μια πρόφαση που πάντα χρησιμοποιούν οι κάθε λογής "δομές εξουσίας" για να αποκοιμίζουν (όπως και το όπιο....)το λαουτζίκο....Δε μπορώ να σκεφτώ κάποια πιο ξεπερασμένη αντίληψη που κυκλοφορεί στη σημερινή εποχή...

Υ.Γ.1:Αν θέλετε να δείτε τα επιχειρήματα και της άλλης πλευράς (μιας και έχετε ιδιαίτερη ευαισθησία στο "άλλο"), διαβάστε τους λόγους του Ιωάννη του Δαμασκηνού "Προς τους διαβάλλοντας τας αγίας εικόνας" για να δείτε πόσο οικονομικά είναι τα κίνητρα της εικονοφιλίας....

Υ.Γ.2: Η εικονολατρεία και η εικονολαγνεία γράφονται με ι στην κατάληξή τους.Παράγονται από τα επίθετα εικονολάτρης και εικονολάγνος με την πρόσθεση της παραγωγικής κατάληξης -ια. Φαντάζομαι, όμως, ότι και αυτά ήταν περιττές λεπτομέρειες για σας μπροστά στο "λαμπρό πεδίο" της επιχειρηματολογίας σας....

Καμπύλης Τάκης είπε...

Αγαπητέ φίλε "αντιδραστικέ και οπισθοδρομικέ" δεν αντιλαμβάνομαι και σ' αυτό σου το σχόλιο ,ακριβώς τι εννοείς.
Μόνο το εμπαθές (και ψευδές) υστερόγραφό σου.(Ο Μποσταντζόγλου το λαγνεία το έχει μόνο με "ει" και το λατρεία και με "ει" και με "ι". Εσύ άραγε τα με "ι" που τα βρήκες;)
Όσον αφορά τα υπόλοιπα που λές ,επέτρεψέ μου να διατηρώ το δικαίωμά μου να επιλέγω τη θεματογραφία μου ανεξάρτητα από τα προσωπικά μου πιστεύω (τα οποία σε διαβεβαιώνω δεν έχουν δογματική ισχύ).
Και βεβαίως ότι έχει σχέση με το πνεύμα δεν είναι μια μπουρδολογία ,ούτε έχω ποτέ μου διατυπώσει τέτοια άποψη. Επέτρεψέ μου τέλος μία σύσταση:Μην κατασκευάζεις αντιπάλους, δεν χρειάζεται...Αρκεί να τους αντιμετωπίζεις.Αλλά ευθέως, σ' αυτά που γράφουν και όχι σ' αυτά που θα σε βόλευε.
Τέλος πρόεξε λίγο την ειρωνία στο γραπτό σου.Είναι πολύ εύκολη.
Φιλικά

υγ. Ο κύριος Γιώργος είναι υπαρκτό πρόσωπο και πολύ κοντινό μου.Και θα ήταν καλύτερα για όλους μας αν ο κάθε κύριος Γιώργος δεν απαξιωνόταν (κρίνε εσύ από ποιούς) τόσο εύκολα...

Ανώνυμος είπε...

Η ειρωνεία, κ. Καμπύλη, είναι συνήθως "εύκολη" όταν προκαλείται εξίσου εύκολα και κυρίως όταν υπάρχουν λόγοι που μπορούν να την κάνουν τόσο "εύκολη". Με άλλα λόγια, φροντίστε πρώτα να εξετάσετε και να κρίνετε αυτά που γράφετε, και μετά ελέγξτε αν μια ειρωνεία είναι τόσο "εύκολη" όσο αρχικά φαίνεται. Για σας μπορεί όλα όσα γράφετε να είναι περίπου αυταπόδεικτα και αυτονόητα και μπορεί να θεωρείτε ότι είναι αδιανότητο και εμπαθές να τύχουν επικριτικής και ειρωνικής αντιμετώπισης. Για άλλους, όμως, δεν είναι έτσι και η μοναδική στάση που τούς υπαγορεύουν τα ίδια τα επιχειρήματά σας είναι δυστυχώς η ειρωνεία....Τώρα, το αν μια ειρωνεία είναι λιγότερο ή περισσότερο εκλεπτυσμένη είναι άλλης τάξεως ζήτημα.Δυστυχώς ή ευτυχώς δεν έχω εκλεπτύνει αυτό το εκφραστικό μέσο όσο άλλοι....Τουλάχιστον, όμως, αποκαλύπτω ευθέως αυτό που σκέφτομαι...
Όσο για το ότι "κατασκευάζω αντιπάλους" που αναφέρετε στο τέλος, είναι άλλη μια απόδειξη ότι δεν συνειδητοποιείτε πλήρως τις διαφορετικές οπτικές γωνίες που μπορεί να υπάρχουν σε ένα ζήτημα. Κοινώς, όποιος διαφωνεί, είναι λίγο πριν από την παράνοια και την φαντασιοκοπία....Θα το 'χω υπόψιν.

Υ.Γ.1:Επειδή τυχαίνει να είμαι φιλόλογος, οι ορθογραφικές παρατηρήσεις που σας έκανα δεν είναι, όπως νομίζετε, εκ του πονηρού. Ανοίξτε το Λεξικό του Φυτράκη στη λέξη εικονολατρία για να βεβαιωθείτε. Η λέξη εικονολαγνία δεν υπάρχει στο λεξικό, αλλά παράγεται με την ίδια διαδικασία (από επίθετο + την κατάληξη -ια), οπότε γράφεται το ίδιο με την εικονολατρία.

Nikos Lioliopoulos είπε...

Αλοίμονο στα παιδιά που έχουν για καθηγητή και μάλιστα φιλόλογο έναν αντιδραστικό και οπισθοδρομικό όπως ο ίδιος δηλώνει. Το δεύτερο βέβαια είναι και υβριστικό ή τουλάχιστον θα έπρεπε να είναι.
Οπιοι κάνουν έστω και παραμικρή κριτική στα εκλησιαστικά είναι "αριστερίζωντες" και "μπουρδολόγοι" σύμφωνα με τον αγαπητό καθηγητή!Αυτός ο επάρατος διαφωτισμός...

Ανώνυμος είπε...

Αυτοχρίζομαι αντιδραστικός και οπισθοδρομικός για να σας βγάλω από τον κόπο για το πώς θα με αποκαλέσετε...Φαντάζομαι ότι έπεσα αρκετά μέσα, αν κρίνω από τις αντιδράσεις σας.
Να ξέρετε, πάντως, ότι η λέξη οπισθοδρομικός είναι υβριστική μόνο για αυτόν που θεωρεί την οπισθοδρόμηση κακή. Ευτυχώς οι λέξεις δεν είναι μονοσήμαντες....