Δευτέρα, Μαρτίου 17, 2008

«Σαλάτα» με μύθους, θρησκείες και εθνικισμούς

Τα ρημαγμένα μάτια σε εικόνες αγίων στα βυζαντινά ξωκλήσια ή στα μοναστήρια της Ελλάδας είχαν πάντα την (εύκολη) εξήγησή τους: «Οι Τούρκοι».

Σε ένα πρόσφατο post των blogger Sraosha & Rakasha γίνεται αναφορά σε βιβλίο του Σλοβένου Bojidar Jezernik, ο οποίος αναφέρεται στην ίδια αντίληψη που επικρατεί σε μεγάλη περιοχή της πρώην Γιουγκοσλαβίας. Εκεί, μια σειρά ορθόδοξων ναών διακρίνεται από τους αγίους με τα βγαλμένα μάτια. Η κυρίαρχη αντίληψη στην περιοχή ήταν πως το είχαν κάνει οι «Τούρκοι» την οθωμανική περίοδο - «χωρίς, όπως αναφέρεται στο post, να εξηγείται αποτελεσματικά γιατί η συμβολική βία της απόξεσης των αγιογραφιών δεν εκδηλωνόταν με λιγότερο εκλεπτυσμένα μέσα (τη φωτιά και το τσεκούρι, για παράδειγμα). Η ιστορική έρευνα έδειξε ότι στην πραγματικότητα ο εικονικός ακρωτηριασμός οφειλόταν στην υπερβολική ευσέβεια των χριστιανών κατοίκων, οι οποίοι, έντονα δεισιδαίμονες, χρησιμοποιούσαν πόσιμα διαλύματα τοιχογραφιών από τα μάτια των αγίων για να θεραπεύουν τις οφθαλμικές τους ασθένειες.»
Διαβάστε το άρθρο εδώ

7 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Ότι θα "εφεύρισκε" η "ιστορική επιστήμη" αντεθνικές εξηγήσεις και για τις καταστροφές των τοιχογραφιών στους ναούς, ομολογώ ότι δεν το περίμενα.Έχουμε ζήσει μέχρι στιγμής πολλές απανωτές και επιμονες αποδομήσεις της εθνικής μας ιστορίας, αλλά απ' ό,τι φαίνεται δεν έχουμε δει ακόμα τίποτα. Δε θα μείνει λίθος επί λίθου....
Αλήθεια, κύριε Καμπύλη, η "ιστορική έρευνα" σε ποια τεκμήρια βάσίστηκε για να αποδείξει ότι οι καταστροφές στις τοιχογραφίες έγιναν από τους ίδιους τους Χριστιανούς; Πετάτε ένα εύηχο και πολύ προκλητικό πυροτέχνημα χωρίς, όμως, καμία μα καμία τεκμηρίωση!!Και πέραν τούτου: νομίζω ότι ούτε σε παιδιά του Δημοτικού δε θα μπορούσε να "πουλήσει" κανείς όλα αυτά τα "επιστημονικά" επιχειρήματα!Πού ξανακούστηκε οι ίδιοι οι πιστοί να καταστρέφουν τις τοιχογραφίες;;Από όσα γνωρίζουμε οι πιστοί όχι μόνο δε χαλάνε τις εικόνες αλλά τις προσκυνάνε και τις σέβονται γιατί απεικονίζουν το θείο!!!Όλα αυτά όμως τα απολύτως αυτονόητα "πάνε περίπατο" μπροστά στην πρεμούρα της διεθνιστικής και αντεθνικής προπαγάνδας να αποδείξει ότι για όλα τα δεινά του κόσμου φταίει το φαινόμενο του εθνικισμού!!Είτε αρέσει είτε όχι σε σας, κύριε Καμπύλη, και σε όλους τους "αμερόληπτους" βαλκανιολόγους ιστορικούς το φαινόμενο του έθνους δεν είναι ούτε κατασκευή ούτε φαντασιακό ούτε εποικοδόμημα ούτε τίποτα από όλα αυτά τα αριστερής προέλευσης, μονιστικά, υλιστικά και ισοπεδωτικά επινοήματα που συνεχώς διδίδετε!!Το φαινόμενο του έθνους είναι μια πραγματικότητα, μια αληθινή ιστορική κατηγορία που θα υπάρχει πάντα όσο οι άνθρωποι θα οργανώνονται γύρω από ομάδες με κοινή παράδοση, θρησκεία, γλώσσα και πολιτισμό!!!Τα πανανθρώπινα και καθολικά οράματα από τα οποία τρέφονται κατά βάθος όλες οι επιθέσεις σας κατά της έννοιας του έθνους, είναι η αποτυχημένη και ιστορικά ξοφλημένη παρακαταθήκη του Διαφωτισμού και του σοσιαλισμού από την οποία δε μπορείτε να απαλλαγείτε!Η ίδια η ιστορική πορεία (και όχι οι "ιστορικοί") έχει αποδείξει ότι πάντα και αναγκαστικά θα υπάρχουν ετερότητες και διαφορετικότητες και ότι πάντα όλα θα νοούνται μέσα από το αντιθετικό πρίσμα "εμείς - οι άλλοι". Όποιος πάει ενάντια σε αυτό τον ιστορικό νόμο που ισχύει ανέκαθεν, είτε είναι ανιστόρητος, είτε θέλει να διαστρέψει την ιστορία, είτε (το χειρότερο) έχει ολοκληρωτικές, μονιστικές και ισοπεδωτικές τάσεις!!Οπότε, ό,τι και να κάνετε, όσο κι αν προσπαθείτε,η αλήθεια θα βρίσκεται πάντα σε ένα πράγμα: στην εθνική ετερότητα!

Καμπύλης Τάκης είπε...

Τα τεκμήρια που ζητάτε απορώ πώς δεν τα διαβάσατε. Μάλιστα στον info αναφέρει και τη σχετική ιστοσελίδα για το συγκεκριμένο βιβλίο.Να θεωρήσω επίσης πως δεν θεωρείτε τεκμήριο τη γνώμη μίας βυζαντινολόγου...
Και βεβαίως το φαινόμενο του έθνους είναι μια πραγματικότητα.Όπως πραγματικότητες υπήρξαν η δουλοπάροικοι, η φεουδαρχία , η απολυταρχία, ο φασισμός , ο κομμουνισμός. Και λοιπόν; Καθαγιάζεται και δεν αμφισβητείται και δεν ανατρέπεται επειδή υπήρξε; Ενδιαφέρουσα "επιστημονική" παρατήρηση.(Την άλλη για το "έξυπνο σχέδιο" την έχετε υπόψη σας;)

Ανώνυμος είπε...

Μάλλον δεν έχει γίνει πλήρως κατανοητό από εσάς τι σημαίνει τεκμήριο. Τεκμήριο δεν είναι ούτε μια στεγνή παραπομπή σε ένα βιβλίο ούτε (πολύ περισσότερο) μια γνώμη ακόμα και μιας βυζαντινολόγου, γιατί απλούστατα δε φτάνει απλά να ισχυρίζεσαι κάτι!!Τεκμήριο, με βάση όσα τουλάχιστον ξέραμε μέχρι τώρα, είναι η απόδειξη με βάση συγκεριμένα στοιχεία. Τίποτα τέτοιο δεν βρίσκει κανείς ούτε στο άρθρο σας ούτε στο blog στο οποίο παραπέμπετε!Δεν υπάρχει, έστω και ενδεικτικά, ούτε μια αναφορά σε κάποιο παλαιότερο κείμενο ή σε οποιοδήποτε άλλο πραγματικό δεδομένο που να αποδεικνύει τον ισχυρισμό ότι οι καταστροφές στους ναούς έγιναν από τους χριστιανούς, ο οποίος (ισχυρισμός) παρουσιάζεται περίπου ως αυταπόδεικτος!!Πολύ έντιμη και "επιστημονική" η παρουσίαση του θέματος....
Όσον αφορά το φαινόμενο του έθνους, μάλλον υπάρχει κάποια παλινωδία στη σκέψη σας. Ενώ στο άρθρο σας παρουσιάζετε τα έθνη ως κατασκευές και ιδεολογήματα και τις εθνικές ταυτότητες ως επίπλαστες και κίβδηλες (με λίγα λόγια όλοι είμαστε συγγενείς με όλους!!), στην απαντησή σας παραδέχεστε ότι το έθνος είναι μια πραγματικότητα!Τι από τα δύο ισχύει τελικά;
Και κάτι ακόμα: η τεράστια διαφορά του φαινομένου του έθνους από όλα τα φαινόμενα με τα οποία το συγκρίνετε και το βάζετε στο ίδιο τσουβάλι(κομμουνισμό, φασισμό κλπ.) είναι ότι παράγεται από την ίδια την καθημερινή πραγματικότητα της ζωής των ανθρώπων και όχι με βάση κάποιο θεωρητικό πρόγραμμα ή στη βάση κάποιων φιλοσοφικών αρχών. Η ίδια η ανάπτυξη της ζωής σε χωριστές πολιτισμικές ομάδες δημιουργεί τα έθνη, δε δημιουργούνται τα έθνη σε θεωρητικό επίπεδο από διανοούμενους και φιλοσόφους σε κλειστά γραφεία και βιβλιοθήκες, όπως όλοι οι -ισμοι. Το ότι κάποια στιγμή το φαινόμενο του έθνους συστηματοποιήθηκε και αναλύθηκε θεωρητικά και φιλοσοφικά και έτσι έγινε και εθνικισμός (π.χ. στη γερμανική φιλοσοφία από τον Herder) δε σημαίνει ότι είναι και ένα θεωρητικό και διανοητικό κατασκεύασμα και ότι δεν υπάρχουν πραγματικές εθνκές διαφορές!!Ένας Γερμανός π.χ. καταλαβαίνει ότι διαφέρει από ένα Γάλλο ή έναν Άγγλο πρώτα απ' όλα από τις διαφορές που υπάρχουν στον ίδιο τον τρόπο της ζωής τους και όχι επειδή του έχει από πριν επιβληθεί αυτή η ιδέα!Κανονικά, λοιπόν, αυτός που αναγνωρίζει το ιστορικό φαινόμενο του έθνους δεν μπορεί να το αξιολογεί γιατί είναι κάτι περίπου φυσικό και αναγκαίο. Είναι σα να κατηγορήσουμε ή να επαινέσουμε κάποια στιγμή τον ουρανό επειδή βρέχει ή χιονίζει, λες και αποτελεί επιλογή κάποιου!!Εἰτε σας αρέσει είτε όχι, οι εθνικές διαφορές θα υπάρχουν πάντοτε...

nikos10 είπε...

Πραγματικά, κύριε Καμπύλη, είστε απαράδεκτος! Πού ακούστηκε να μην παρατίθεται σε ένα άρθρο γνώμης το πλήρες κείμενο της παραπομπής; Ακόμη και αν αυτό είναι βιβλίο τετρακοσίων ή εξακοσίων σελίδων...

Αγαπητέ αντιδραστικέ, νομίζω ότι δεν χρειάζεται να έχει κανείς ιδιαίτερες γνώσεις του τρόπου γραφής ενός άρθρου ή μίας επιστημονικής μελέτης για να καταλάβει τη λειτουργία των παραπομπών. Ο συγγραφέας, έχοντας μελετήσει το κείμενο, αναλαμβάνει την ευθύνη να παραπέμψει σε αυτό, προς απόδειξη των ισχυρισμών του. Δεν είναι πρακτικά δυνατόν, όμως, να παραθέσει όλα τα τεκμήρια της πρωτότυπης μελέτης. Όποιος ενδιαφέρεται για το θέμα μπορεί να ερευνήσει και να μελετήσει την παραπομπή. Και αν διαφωνεί με αυτή ή την ερμηνεία της από τον μετέπειτα αρθρογράφο, ας γράψει σχετικώς.

Η παραπομπή είναι τεκμήριο. Σε ορισμένες επιστήμες, μάλιστα, υπερπολύτιμο. Τεκμήριο, βεβαίως, μαχητό.

Ανώνυμος είπε...

Έχει πέσει, απ' ό,τι βλέπω, επιδημία...επιλεκτικής όρασης!!Φίλε Νίκο, αν διάβαζες έστω λίγο πιο προσεκτικά το σχόλιό μου, δε ζήτησα από τον κ. Καμπύλη ΟΛΑ τα τεκμήρια!!Τόση μόνο νοϋμοσύνη αναγνωρίζεις σε εμάς τους διαφωνούντες;Ζήτησα απλά έστω ένα ενδεικτικό τεκμήριο!Ούτε αυτό το ένα, όμως, δεν υπάρχει!!Δε μπορείς να γράφεις ένα, υποτίθεται, τόσο αποκαλυπτικὀ άρθρο χωρίς να παραθέτεις έστω μια ιστορική πηγή!!Ας φρόντιζε ο κ. Καμπύλης να μας έδινε μια ιστορική πηγή μέσα από το βιβλίο που μας παραπέμπει - δε θα ήταν και τόσο δύσκολο. Αλλά όποιος έχει πείρα από παρόμοια δημοσιεύματα, γνωρίζει καλά ότι ο πρώτος και κύριος στόχος είναι ο εντυπωσιασμός και η έύκολη και γρήγορη δημιουργία εντυπωσεων, κοινώς ο λαϊκισμός....

ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ είπε...

Κάποιος μίλησε για την ιστορική πορεία έξω από τους ιστορικούς. Πώς είναι δυνατόν να μιλάμε για ιστορία, χωρίς αυτούς. Το παρελθόν είναι ένα, αλλά οι ιστορίες πολλές. Ιστορικός και Ιστορία είναι δύο έννοιες αναπόδραστα συνυφασμένες. Αυτό δε σημαίνει ότι όλες οι Ιστορίες είναι ισότιμες. Το εκάστοτε παραδειγματικό πλαίσιο αξιώνει και απαξιώνει.

Ανώνυμος είπε...

同志色教館,小遊戲區,色情遊戲,A漫,A漫,免費視訊,愛情小說,情趣用品,hi5,85cc免費影城,情趣用品,a片,一葉情貼圖片區,美女交友,情色視訊,成人聊天室,成人影片,遊戲口袋,美女,愛情公寓,色情影片,AV女優,性感影片,免費視訊,ut聊天室,哈啦聊天室,遊戲區,美女交友,校園正妹牆,成人貼圖,美女,中部人聊天室,18成人,視訊交友,情色網,史萊姆好玩遊戲,遊戲區,成人漫畫,aio交友愛情館,免費視訊,言情小說,貼圖,情色網,成人光碟,正妹牆,免費成人影片,A漫,a片,成人文章,成人貼圖,h漫,情色,A片,聊天室,美女交友,成人小說,色情影片