Κυριακή, Αυγούστου 07, 2005

... Ότι αυτοί υψωθήσονται

H ΓΡΑΜΠΟΥΣΑ είναι νησάκι στα νοτιοδυτικά της Αμοργού, απέναντι από την Καλοταρίτισσα. Είναι ξακουστή για την καταπληκτική παραλία της και πολλοί παραθεριστές νοικιάζουν αυτοκίνητο, φτάνουν στην Κάτω Μεριά και από εκεί ένας βαρκάρης τούς περνάει απέναντι, στο νησάκι. Προς το απογευματάκι, τους φέρνει πίσω, στην Κάτω Μεριά. Φέτος, μια ζεστή ημέρα του Ιουλίου έγινε ανατροπή στο πρόγραμμα. Ο βαρκάρης ειδοποίησε τους λουομένους ότι η επιστροφή θα γινόταν («μόνο για σήμερα») αρκετές ώρες νωρίτερα για λόγους που δεν εξήγησε σαφώς, αλλά όλοι τούς έμαθαν αργότερα. Ήθελε να κάνει εκεί το μπάνιο του ο Αρχιεπίσκοπος με τη συνοδεία του, περίπου άλλους τέσσερις - πέντε ιερωμένους. Τη σχετική εντολή, «για λόγους ασφαλείας», έδωσε στον βαρκάρη ο καπετάνιος ταχύπλοου του Λιμενικού. Από μια πρώτη ανάγνωση, μπορεί κανείς να ψέξει τον Αρχιεπίσκοπο - ή όποιον είναι υπεύθυνος για το πρόγραμμά του - για έλλειψη ευγένειας. Π.χ., θα μπορούσε να είχε ειδοποιηθεί ο βαρκάρης μία ημέρα νωρίτερα ώστε να ακυρώσει τα δρομολόγιά του και να μην περιοριστεί κατά πολλές ώρες το μπάνιο των τουριστών... Το ζήτημα όμως δεν είναι εκεί. Βλέπετε, τα τελευταία δύο καλοκαίρια ο Αρχιεπίσκοπος και η παρέα του κάνουν τα μπάνια τους στην Αμοργό χρησιμοποιώντας το σκάφος του Λιμενικού από τη Νάξο!

Μέχρι και πρόπερσι ο Αρχιεπίσκοπος είχε στη διάθεσή του (ιδιωτικό) κότερο - του πρώην δημάρχου - και το ταχύπλοο του Λιμενικού φρόντιζε από απόσταση για την «τήρηση των μέτρων ασφαλείας».

Είναι σαφές πως τα πλοία του Λιμενικού δεν είναι σκάφη αναψυχής. Όχι για οποιονδήποτε, αλλά για κανέναν.

Μάλιστα, με κοινή υπουργική απόφαση (2002) των υπουργών Οικονομικών και Εμπορικής Ναυτιλίας προβλέπεται ότι όλες οι μεταφορές, ακόμη και ασθενών, αλλά και νομαρχών και υπουργών, πληρώνονται με σχετικό τιμολόγιο. Κάτι που παραβλέπεται στην περίπτωση του Αρχιεπισκόπου εδώ και δύο χρόνια (να φρόντισε ή «δεξιά του Κυρίου»;), αφού η κίνηση του σκάφους π.χ. φέτος (από 9 μέχρι 28 Ιουλίου, όσο έκανε τις διακοπές του στην Αμοργό ο Αρχιεπίσκοπος) περιγράφεται ως περιπολίες στα συγκεκριμένα νερά και βέβαια δεν κόπηκε κανένα τιμολόγιο στην Αρχιεπισκοπή. Το ίδιο καταγράφηκε και πέρυσι από 13 μέχρι 27 Ιουλίου - το αντίστοιχο διάστημα των διακοπών του Αρχιεπισκόπου στο γραφικό νησί των Μικρών Ανατολικών Κυκλάδων.

Οι διακοπές του Αρχιεπισκόπου προκαλούν...

... αρκετές παράπλευρες απώλειες στη ζωή των κατοίκων σε νησιά της άγονης γραμμής, ακριβώς λόγω της κρουαζιέρας του με το ταχύπλοο του Λιμενικού. Ειδικά φέτος (καταγγέλλουν από το site τους οι εργαζόμενοι στο Λιμενικό) που υπάρχει μόνο ένα φουσκωτό στη Μύκονο, ενώ της Πάρου έχει περιορισμένες δυνατότητες και της Σύρου το ένα είναι χαλασμένο - αξιόπλοο είναι μόνο το ναυαγοσωστικό. Το ταχύπλοο της Νάξου είναι το μοναδικό τέτοιου τύπου στην ευρύτερη περιοχή και για έναν ακόμη λόγο: Ο καπετάνιος και ο μηχανικός του είναι και μέλη του κλιμακίου επιθεώρησης σκαφών. Για παράδειγμα, ψαράς από το Κουφονήσι και ιδιοκτήτης τουριστικού σκάφους στη Νάξο ειδοποιήθηκαν ότι για να περάσουν την καθιερωμένη και απαραίτητη επιθεώρηση έπρεπε να μεταβούν - με τα σκάφη τους - στην Αμοργό, εφόσον χρειάζονταν τη σχετική βεβαίωση κατά το διάστημα των διακοπών του κ. Χριστόδουλου!

Το ταχύπλοο του Λιμενικού διαθέτει πλήρωμα έξι ανδρών (για τις διακοπές του Αρχιεπισκόπου επανδρώθηκε με το ελάχιστο δυνατό των τεσσάρων ανδρών) και κινείται με δύο μεγάλες μηχανές των 1.350 κυβικών καθεμία, οι οποίες καταναλώνουν 400 λίτρα πετρέλαιο την ώρα! Υπολογίζεται ότι το τετραμελές πλήρωμα στοίχισε - εκτός έδρας και έξοδα διαμονής - στο Λιμενικό (και κατ' επέκταση στον Έλληνα φορολογούμενο) περίπου 6.000 ευρώ για το διάστημα που πηγαινοέφερνε τον κ. Χριστόδουλο και την παρέα του για μπάνια. Μάλιστα, προκλήθηκε μικροεπεισόδιο επειδή το Λιμενικό (και όχι ο Αρχιεπίσκοπος!) χρωστούσε στον προμηθευτή του νησιού το πετρέλαιο από τις περσινές βουτιές. Τελικά, με λίγη οικονομία βγήκαν και οι φετινές βουτιές.

Το βασικό ερώτημα όμως δεν αφορά...

... τον κ. Χριστόδουλο. Είναι γνωστές οι απόψεις του περί σφιχτού εναγκαλισμού Κράτους και Εκκλησίας. Γνωρίζει καλά ο ίδιος ότι σε περίπτωση χωρισμού - με όσα αυτός συνεπάγεται - τότε η Εκκλησία θα χάσει όχι μόνο τη θεσμική πρωτοκαθεδρία της, αλλά και τη ρότα της αφού οι μηχανισμοί της και τα στελέχη της δεν διακρίνονται για την προσαρμοστικότητά τους σε νέες καταστάσεις. Το βασικό ερώτημα αφορά την κυβέρνηση. H παραχώρηση ενός ταχύπλοου σκάφους του Λιμενικού για τα μπάνια πέντε ιερωμένων - έστω και αν ο ένας είναι ο Αρχιεπίσκοπος - είναι ενδεικτική μιας νοοτροπίας που οι ρίζες της βρίσκονται πολύ μακριά, στα μέσα του 19ου αιώνα. Τότε που υπήρχε η ανάγκη να δημιουργηθεί έθνος για να νομιμοποιηθεί ένα κράτος. Σε δεύτερο επίπεδο, αυτή η παραχώρηση μπορεί επίσης να χαρακτηριστεί ως ενδεικτική μιας αρχοντοχωριατικής νοοτροπίας που συγχέει το δημόσιο με το προσωπικό και την εκτελεστική εξουσία με το ατομικό συμφέρον. Ο υπουργός ή ο γενικός έχουν μάθει να πιστεύουν ότι το κοινό τους επηρεάζεται (και) από την Εκκλησία. Έτσι, μια τέτοιου τύπου «διευκόλυνση» αφήνει προσδοκίες μελλοντικής εκλογικής ενίσχυσης από την Εκκλησία. Και οι εκπρόσωποι ενός σύγχρονου κράτους αυτοεγκλωβίζονται σε πρακτικές που μόνο στους μουλάδες της Περσίας φαίνονται ως αυταπόδεικτες. Ίσως γι' αυτό ο ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ Νίκος Σηφουνάκης εξηγεί πως το πρόβλημα είναι διπλό. «H μία όψη έχει να κάνει με τη σημερινή κυβέρνηση, η οποία ταυτίζεται ιδεολογικά με τον Προκαθήμενο της Εκκλησίας μας και είναι υπόλογη για την προκλητική χρήση της δημόσιας περιουσίας. Από την άλλη, «ο Θεός της Ελλάδος», τελικά προστάτεψε τη χώρα. Και ο ίδιος έγινε Προκαθήμενος σε εποχές δημοκρατίας. Αλλά το πλέον προκλητικό είναι ότι στους διάφορους τιτλούχους τής εν Ελλάδι Ορθοδοξίας έχουν απονεμηθεί δικαιώματα διά βίου διοικητών. Π.χ., τους απονέμονται στρατιωτικές τιμές. Το θέαμα είναι ορισμένες φορές κωμικό. Όσο για τη σεμνότητα και την ταπεινότητα, ο Αρχιεπίσκοπος θεωρεί ότι αφορά όλους τους άλλους πλην του ιδίου. Ούτε μία φορά δεν έχει καταδεχθεί το πλοίο της γραμμής. Δικαίωμά του. Και δικό μας να τον κρίνουμε».


Info
* Αντώνη Λιάκου «Πώς στοχάστηκαν το έθνος αυτοί που ήθελαν να αλλάξουν τον κόσμο;» Αθήνα 2005 ΠΟΛΙΣ

* David Marquand-Ronald Nettler «Θρησκεία και δημοκρατία» Αθήνα 2003, ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ

* Έφης Γαζή «Ο δεύτερος βίος των Τριών Ιεραρχών" Αθήνα 2004 ΝΕΦΕΛΗ

* Παναγιώτη Δ. Νικολόπουλου «Ιδιωτικοποίηση της θρησκείας και εκκοσμίκευση της Εκκλησίας» Αθήνα 2005 ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ

7 σχόλια:

ΤΑΣΟΣ είπε...

Τον τελευταίο καιρό διαπιστώνονται παρεμβάσεις της Εκκλησίας στα πολιτικά πράγματα της χώρας. Στα σοβαρά θέματα απαιτούνται ακριβείς θέσεις, ξεκαθάρισμα των εννοιών και αποκάλυψη σκοπιμοτήτων. Η υπόθεση της θρησκευτικής πίστης είναι αυστηρά προσωπική υπόθεση του καθένα, ανήκει στην ιδιωτική σφαίρα κάθε ατόμου. Ο κάθε άνθρωπος διαμορφώνει την προσωπική του σχέση με το Θεό άλλωστε μεταξύ Θεού και ανθρώπων δεν υπάρχει μεσολαβητής, δεν παρεμβαίνει κανένας και δεν έχει εξουσιοδοτηθεί κανένας να τον εκπροσωπεί. Ο αρχιεπίσκοπος δεν είναι εκπρόσωπος ούτε του Θεού ούτε του Ελληνικού Λαού. Στις συγκεντρώσεις (λαοσυνάξεις) που πραγματοποίησε και σε διάφορες δηλώσεις του ακούγονται μισαλλόδοξες φωνές ( περιφρονώντας ακόμη και την φιλανθρωπική ρήση «αγάπα τον πλησίον ως εαυτόν»), φωνές κατά των μεταναστών κ.α. Παρεμβαίνει τώρα και παλαιότερα σε θέματα εξωτερικής πολιτικής χωρίς να έχει καμία αρμοδιότητα (Σκοπιανό, Ελληνοτουρκικές σχέσεις, «Μεγάλη Ιδέα» κλπ). Ενώ αντίθετα στα μεγάλα ζητήματα της εποχής (ανεργία, ναρκωτικά κλπ) σιωπά η έχει αρνητική θέση ( μετανάστευση) η στα γεγονότα που σημάδεψαν για πολλά χρόνια την πολιτική ζωή της χώρας ( Εθνική Αντίσταση, Εμφύλιος, Δικτατορία, Πολυτεχνείο κλπ) δεν αναφέρεται. Κινείται με πολυτελή πανάκριβα αυτοκίνητα, λέγουν ότι είναι συλλογέας πανάκριβων αμφίων και γενικά εμφανίζεται να προκαλεί συγκρινόμενους και με τους σεβάσμιους Ιεράρχες Βαρθολομαίο και Αναστάσιο. Προτείνει αξίες του παρελθόντος (προγαμιαίες σχέσεις, επαγγελματική δραστηριότητα γυναικών, μοναστικός βίος κλπ) και αντιπαραβάλλεται στα επιτεύγματα της Επιστήμης (βιοτεχνολογία, και στο νομοσχέδιο «περί ανθρώπινης αναπαραγωγής») Δεν δικαιούται να πολιτικολογεί, να ασπάζεται και να προβάλλει την πολιτική ιδεολογία πολιτικής παράταξης και να αντιμάχεται δημόσια θέσεις πολιτικές και νομοθετημένες από το Κράτος. Οι εκφράσεις «η δεξιά του Κυρίου» και «οι καταστάσεις αλλάζουν δόξα σοι ο Θεός» (ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ 26/3/2004) είναι ενδεικτικές προθέσεων και ενεργειών. Απαιτεί τον αποχαρακτηρισμό δασικής έκτασης για οικοδόμηση και μάλιστα στην περιοχή της Αττικής που είναι ιδιαίτερα επιβαρημένη με ρύπους αλλά και οικοδομικά και κυκλοφοριακά περιφρονώντας η αγνοώντας το κοινωνικό συμφέρον και τις διαμαρτυρίες οργανώσεων και συμπολιτών του.

Καμπύλης Τάκης είπε...

φιλε μου Τάσο καλά τα λές αλλά θα μουτ επιτρέψεις μια παρατηρηση.Αφου τους παίρνει καλά κάνουν.Το ζητημα εδω ειναι πιο συγκεκριμένο:Ποιός και γιατι παραχωρησε ταχυπλοο του λιμενικού για να χρησιμοποιηθεί ως κότερο.Και -θα μου επιτρέψεις(-ετε) μια προσωπική απογοήτευση.Ουδεις ενοχλήθηκε!

Καμπύλης Τάκης είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
A. είπε...

Δεν καταλαβαίνω τι σημαίνει η φράση:
"Από την άλλη, «ο Θεός της Ελλάδος», τελικά προστάτεψε τη χώρα...".
Μπορείτε να μου την εξηγήσετε;

Καμπύλης Τάκης είπε...

Διατηρωντυας μια πολύ μικρη επιφυλαξη επειδή πρόκειται για δηλωση του κ.Σηφουνάκη ,προφανως αναφέρεται στην αγαπημένη εκφραση των συνταγματαρχών

a είπε...

Δεν είχα προσέξει τα εισαγωγικά και νόμισα ότι είναι δικά σας λόγια.
Νομίζω ότι στη βιβλιογραφία σας δεν αναφέρεται το άρθρο του κου Σηφουνάκη που τσιτάρετε.
Το νόημα είναι λιγάκι ομιχλώδες:
"Aπό την άλλη ο 'Θεός της Ελλάδας', τελικά προστάτεψε τη χώρα. Και ο ίδιος έγινε Προκαθήμενος σε εποχές δημοκρατίας."
Κι εγώ με τα εισαγωγικά δεν είμαι τώρα ακριβής, λόγω του ότι γράφω σε Notepad.
Tι να εννοεί;
Aπό τη μια η κυβέρνηση ταυτίζεται ιδεολογικά με τον Προκαθήμενο...
από την άλλη ο θεός προστάτεψε τη χώρα και ο Προκαθήμενος πήρε τον τίτλο σε εποχές δημοκρατίας;
Δηλαδή ευτυχώς και δεν τον πήρε σε εποχές δικατατορίας;
Πάντως η κυβέρνηση δεν δείχνει να ταυτίζεται και τόσο ιδεολογικά με τον κο Χριστόδουλο, όπως πιστεύω απέδειξε η στάση της κατά τα εκκλησιαστικά σκάνδαλα.
Απλώς, ξέρετε, στην Ελλάδα πάντοτε μέχρι σήμερα, το κράτος απέτιε τιμές αφ'ενός στους εκπροσώπους του κλήρου και αφετέρου, γενικώς στα υψηλά κλιμάκια κάθε αρχής.
Τι σας παραξένεψε;

Καμπύλης Τάκης είπε...

Μα η δηλωση του Σηφ. εγινε στις "Ενστάσεις" και ειναι μάλλον μια σχετικά αμεση αναφορά στην ιδεολογία του αρχιεπισκόπου.Οσον αφορά τα περί "τιμών" ειμαι σιγουρος οτι σε μια συγχρονη δημοκρατική χώρα δρν νοείται να μετατρέπεται ενα περιπολικό σε κοτερο.Σας θυμίζω οτι πέρυσι ειχε γινει πολιτικό θέμα η χρηση πολεμικού ελικοπτέρου απο τον Πρωθυπουργό για συμμετοχή του σε κομματική εκδήλωση.